English | دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برداشت محصول زعفران از مزارع شاهرود؛ ۳۸۵ هکتار از مزارع شاهرود زیر کشت زعفران رفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به آغاز برداشت محصول زعفران از مزارع این شهرستان گفت: ۳۸۵ هکتار از مزارع شاهرود زیر کشت زعفران رفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حمید آقابیگی اظهار داشت: شهرستان شاهرود به علت تنوع آب و هوايي، پتانسيل كشت و توليد گياهان دارويي را دارد و كشت زعفران يكي از این گیاهان است.

وی با اشاره به ویژگی‌های گیاه زعفران گفت: كاهش شديد نزولات آسماني و آبهاي زيرزميني از یکطرف و سازگاري و پايداري محصول در برابر شرايط نامساعد محيطي و همچنين توجيه اقتصادي بالای محصول زعفران سبب شده است تا کشت این محصول در سال‌هاي اخير روند رو به افزایشی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود  گفت: سطح زيركشت زعفران  در این شهرستان ۳۸۵ هكتار است كه ۳۴۷ هكتار آن بارور و مابقي غيربارور است.

آقابیگی با بیان اینکه برداشت محصول از اواخر مهرماه شروع تا پايان آبان ادامه دارد؛ افزود: متوسط عملكرد محصول زعفران  سه كيلوگرم در هكتار پيش‌بيني مي‌شود.

وی گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود یکهزار و ۴۱ كيلوگرم زعفران از سطح مزارع اين شهرستان برداشت و روانه بازارهاي مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود هزينه بالاي كشت ، كمبود نيروي كارگري در زمان برداشت محصول، مكانيزه نبودن كشت و برداشت محصول ، فروش به صورت فله‌اي محصول زعفران برخی از مشکلات توليد محصول زعفران است.

آقابیگی گفت: نبود صنايع تبديلي و بسته‌بندي، برند‌سازي و صنايع پيشرفته دارويي برای ايجاد ارزش افزوده و افزايش تقاضا در بازارهاي مختلف  از دیگر مشکلات در مسیر تولید و ارائه محصول زعفران به بازار مصرف است.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت