English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برنامه تحولی دولت برای تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی در قفس/ استان هرمزگان پیشرو در حمایت بودجه استانی از بخش کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی به برنامه تحولی دولت برای تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت حدود ۱۰ هزار تن تولید ماهی در قفس داشتیم که به ۱۵ هزار تن رسیده‌ایم و تا پایان دولت این تولید باید ۴۰ برابر شود که نیازمند یک کار ویژه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در پنجاهمین سفر استانی به هرمزگان و در آیین بهره‌برداری از مرحله آزمایشی طرح پرورش ماهی در قفس نیمه‌مغروق پایه کششی و آغاز مرحله توسعه این طرح با ظرفیت ۱۰۰۰ تن، با اشاره به اهمیت این پروژه و با قدردانی از قرارگاه سازندگی در اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و رفع موانع موجود، گفت: با تغییر نگرش قرارگاه نسبت به حوزه غذا و امنیت غذایی، این پروژه به نتیجه رسید و از اینکه قرارگاه به جوانان اعتماد کرد و این پروژه را در منطقه قشم به صورت آزمایشی انجام داد، تقدیر می‌کنم.

وی افزود: امنیت غذایی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان در دیدار ۳ ساعته از غرفه وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل، ریز به ریز دغدغه‌ها را شنیدند و توصیه‌های خود را بیان کردند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امنیت غذایی حوزه مهمی است و نگاه قرارگاه خاتم‌الانبیا به تامین پایدار امنیت غذایی یک فرصت برای ما است، افزود: قرارگاه تحول و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی نیز عملاً رابط ما با قرارگاه سازندگی برای اعمال مسایل مربوط به پروژه‌های جدید است.

ساداتی‌‌نژاد با اشاره به راه‌اندازی آزمایشی قفس در قشم تصریح کرد: قفس‌ نیمه‌مغروق پایه کششی که به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است امیدواریم بتواند مسیر خود را در آب‌های آزاد باز کند که این امر ظرفیتی برای کشور و یک اتفاق بسیار بزرگ و بنیادی برای بخش شیلات کشور است.

به گفته وی، مطالعات نشان می‌دهد ما از محل پرورش ماهی در قفس که پروژه اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه مقام معظم رهبری است، ۴.۵ میلیون تن تولید ماهی داشته باشیم که عدد بزرگی است و در تامین غذای کشور نیز فوق‌العاده حائز اهمیت است.

وزیر جهاد کشاورزی به برنامه تحولی دولت برای تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت با ۱۰ هزار تن تولید ماهی در قفس داشتیم که به ۱۵ هزار تن رسیده‌ایم و تا پایان دولت این تولید باید ۴۰ برابر شود که نیازمند یک کار ویژه است و ورود قرارگاه سازندگی به ما امید می‌دهد که این میزان تولید را بتوانیم تا پایان دولت محقق کنیم.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که قرارگاه سازندگی با یک نگاه وسیع و پیشرو برای رفع مشکلات و وارد عرصه کردن بخش خصوصی تلاش کند، در این راستا اوقاف و‌ ستاد اجرایی ورود کرده است. کار، کار مردمی و دولت نیز دولت مردمی است بنابراین باید با کمک نهادهای حاکمیتی موانع را برطرف کنیم تا مردم پای کار بیایند.

وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده از توان مردم و تعاونی‌ها در پرورش ماهی در قفس تاکید کرد و گفت: مردمی‌سازی با این هدف که مردم و تعاونی‌ها پای کار بیایند، حایز اهمیت است بنابراین به این دلیل که زیستگاه‌های ما شرایط خوبی ندارند، باید با تغییر نگاه و کمک مردم از صید و صیادی به پرورش ماهی در قفس روی آوریم.

وی بیان کرد: این امر نیاز به آموزش صیادان و مجموعه‌های بومی در قالب تعاونی‌ها دارد که می‌توان زیر نظر مجموعه‌های بزرگی همچون قرارگاه سازندگی که تامین کننده نیازهای تعاونی‌ها است در قالب تولید قراردادی انجام شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که ما برای حمایت از کشاورزان به دنبال کشاورزی قراردادی هستیم، اظهار داشت: در این راستا باید تولید قراردادی در پرورش ماهی در قفس را نیز ایجاد کنیم، زیرا تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد وقتی اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی تشکیل می‌شوند در حین کار دچار مشکلات تامین مالی می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود قرارگاه، اوقاف و ستاد برای حمایت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها تولید قراردادی و خرید تضمینی انجام دهند.

وی ادامه داد: این الگو باید در استان هرمزگان توسط سازمان شیلات و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مدیریت شود تا زیستگاه منطقه قوی و غنی شود.

وزیر جهاد کشاورزی از طرح مولد‌سازی به عنوانی طرحی بزرگ یاد کرد و گفت: طرح مولدسازی در بند ت تبصره ۸ را با قرارگاه شروع کردیم که تحول بزرگی را در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی اموال مازاد زیادی دارد که در بخش کشاورزی استفاده نمی‌شد و در حال حاضر می‌تواند از طریق مولدسازی به کشاورزی کشور خدمت کند.

وی با بیان این که ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوبه سفر نیز از طریق قرارگاه تحول و پیشرفت و قرارگاه سازندگی ظرف یک سال برای استان مهیا می‌شود، افزود: کل اختیارات بنده به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در اختیار استاندار استان هرمزگان است، استاندار به همراه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و مجموعه‌ ادارات کل در استان هرمزگان، می‌توانند در مورد همه موضوعات بخش کشاورزی تصمیم‌گیری کنند این تفویض اختیار کامل برای رفع هرگونه معطلی در کار انجام می‌شود‏، اولین مساله هم مصوبه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد سفر است.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: برای اجرای این کار، هرمزگان اولین استانی است که به طور کامل می‌تواند این مهم را ظرف یک سال انجام دهد تا مردم و بخصوص کشاورزان که از نجیب‌ترین و دلسوزترین مردمان هستند و سفره مردم ایران را پایدار نگه می‌دارند، از اعتبارات سفرهای استانی رئیس‌جمهور استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ این طرح با تولید دو میلیون قطعه بچه ماهی سیلاس برای سال اول و تولید ۳۵ میلیون قطعه بچه ماهی در سال پایانی بتواند اجرایی می‌شود. سپس در ماهی‌های بومی این اتفاق می‌افتد تا ما بتوانیم پهنه حفاظتی ۵۰ هزار تنی را در آب‌های ساحلی جزیره قشم ایجاد کنیم.

ساداتی‌نژاد از حمایت‌های دولتی از طریق اعتبارات استانی از بخش کشاورزی قدردانی کرد و گفت: بالاترین رقم حمایت بودجه استانی از بخش کشاورزی در کشور برای استان هرمزگان است این نشانگر نگاه بلند به حوزه تامین غذا در این استان است.

طراحی سایت توسط فراکارانت