English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور در دشتیاری در حال اجراست

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: دایک حفاظتی منطقه دشتیاری به طول ۹.۵ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور در حال اجراست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رئیس سازمان منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید از پروژه‌ها و بررسی وضعیت گرگروهای شهرستان دشتیاری اظهار داشت: در حال حاضر دایک حفاظتی منطقه دشتیاری به طول ۹.۵ کیلومتر به عنوان بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور در حال اجرا قرار دارد که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با در نظر گرفتن اعتبارات خاص بتوان این پروژه را به بهترین نحو اجرا کرد تا آرامش مردم منطقه فراهم شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم و هشتم توسعه کشور، مطالعه و اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در ده سال آینده اجرایی می‌شود که اگر این روند با رویه قبلی یعنی هر سال یک میلیون هکتار اجرا می‌شد این طرح ۹۰ سال به طول می‌انجامید.

برای مهار پدیده گرگرو باید ردیف اعتباری جدید تعریف شود

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور نیز در بازدید از فرسایش خندقی اراضی شهرستان‌های دشتیاری و چابهار، موسوم به گرگرو‌ها گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم منطقه با آن درگیر هستند فرسایش خندقی است که به دلایل مختلفی از جمله نوع خاک منطقه این مشکل بوجود می‌آید.

حسن وحید با اشاره به این که شدت حفر خندق و فرسایش خاک در این منطقه شش تا هفت برابر متوسط فرسایش کشور است، افزود: برای مقابله و مهار این پدیده سطح وسیعی از منطقه مطالعه شده است که نیازمند ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: اگر این مشکل در دو تا سه سال آینده برطرف نشود مشکلات حاد زیست‌محیطی در منطقه ایجاد خواهد کرد و خیلی از روستاها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وحید گفت: با توجه به اهمیت پدیده گرگروها، کنترل فرسایش از مهمترین برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در منطقه است که نیازمند ایجاد یک ردیف اعتباری مستقل است که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ این ردیف اعتباری را ایجاد کنیم .

احداث پروژه بندخاکی کالدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان نیز از احداث بند خاکی کالدان خبر داد و گفت: بند کالدان یک بند خاکی به طول ۱۱ کیلومتر است.

پاکزاد افزود: کنترل و پایش سیلاب حوزه آبخیز بالادست به مساحت حدود ۱۷۳ هزار و۵۰۰ هکتار، جلوگیری از توسعه گالی‌ها در حوزه گرگرو و در نتیجه جلوگیری از فرسایش و تلفات خاک، ایجاد و استقرار پوشش گیاهی در مخزن بند با حجمی معادل ۵۰ میلیون متر مکعب، ایجاد پوشش گیاهی انبوه جنگلی که خود می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم منطقه با استفاده از زراعت چوب شود، از مهم ترین اهداف احداث این بند خاکی است.

بر اساس این گزارش، عباسعلی نوبخت به اتفاق رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس سازمان شیلات ایران، مدیرکل دفتر امور مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر تجهیز و نوسازی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، در سفر به استان سیستان و بلوچستان، از طرح‌های آبخیزداری و کانون‌های فرسایش خندقی، طرح‌های آب و خاک و طرح‌های کشاورزی در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، قصرقند، نیکشهر و زرآباد بازدید کردند. همچنین شرکت در شورای اداری شهرستان قصرقند از برنامه‌های این هیات در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان بود.

طراحی سایت توسط فراکارانت