English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تامین مالی ۱۵ هزار میلیارد تومان کشت قراردادی گندم/ ۹۵ رقم جدید به زودی معرفی می‌شود/ اجرای عملیات مقابله با گرد و غبار در ۱۰۰ هزار هکتار

وزیر جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه کشت قراردادی گندم از این هفته خبر داد و گفت: مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق این سامانه برای کشت قراردادی گندم تامین مالی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در محل سازمان تات افزود: کشاورزان می‌توانند برای کشت قراردادی از طریق این سامانه اعلام آمادگی کنند.

وی با بیان این که کشت قراردادی از سال گذشته آغاز شده و امسال در حوزه گندم توسعه می‌یابد، تصریح کرد: کشت قراردادی نیاز به حمایت دستگاه‌های مختلف به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور دارد.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: ابزار مالی کشت قراردادی فراهم شده و با ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک‌های کشور از این پس قرارداد کشت‌های قراردادی به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شوند.

وی بازاررسانی و تشکیل زنجیره ارزش برای دسترسی مردم به غذای ارزان را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا سامانه ستکاوا برای عرضه عمده گوشت مرغ منجمد به خرده‌فروشان، فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای تهران در فاز نخست راه‌اندازی شده و به زودی مرغ گرم نیز از این طریق عرضه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در قالب این سامانه از نقطه تولید مرغ در مرغداری‌ها تا زمانی که این محصول به دست مصرف کننده می‌رسد در طول این زنجیره رصد می‌شود.

وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری بر تولید غذای سالم، کافی، ارزان و با منشا داخلی برای مردم گفت: دو راه برای تحقق این ماموریت داریم که همان دانش و ترویج است.

ساداتی‌نژاد نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در تولید غذای سالم و ارزان مهم دانست و اذعان داشت: به زودی ۹۵ بذر اصلاح شده توسط محققان این سازمان رونمایی می‌شود.

وی افزود: تلاش‌های سازمان تات در حوزه تحقیقات را مورد تقدیر قرار داد و در عین حال خواست به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند و کارهای بیشتری برای نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی انجام دهد.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: انتظار می‌رود این سازمان ارقام جدید پرمحصول، مقاوم به خشکی و کم آب‌بر به کشاورزان معرفی کند.

وی بار دیگر بر تولید زنجیره‌ای محصولات تاکید ورزید و گفت: تولید زنجیره‌ای به ویژه در مورد محصول دامی باید حمایت شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اصلاح نژاد دام و طیور و اصلاح تغذیه در دنیا اذعان داشت: از طریق اصلاح نژاد، تولید مرغ ظرف ۴۵ روز و تا ۲.۵ میلیون تن در کشور در دستور کار است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مصرف گوشت گوسفندی در جهان بالا نیست، تصریح کرد: برای آن که مردم به گوشت ارزان دسترسی پیدا کنند، نیاز داریم یک کار ویژه در این زمینه انجام شود و از این رو از موسسه تحقیقات دامی و معاونت امور دام وزارتخانه انتظار داریم تولید گوشت گوسفندی با اصلاحاتی ظرف ۹۰ روز انجام شود.

وی گفت: در صورتی که گوشت گوسفندی طی مدت ۹۰ روز تولید صنعتی شود، دام عشایر که در شرایط مراتع پرورش و گیاهان دارویی مصرف می‌کند، با قیمت ویژه و ارزش بیشتری عرضه خواهد شد.

ساداتی‌نژاد به اجرای الگوی کشت پس از ۵۰ سال اشاره کرد و اذعان داشت: اکنون یارانه‌های محصولات زراعی براساس الگوی کشت روی سامانه‌ها پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۴۰۲ نیز عوارض بر روی صادرات کالاهای آب‌بر می‌گذاریم با این هدف که کالاهای اساسی برای مصرف داخل تولید شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد سبزی و صیفی نیز گفت: سبزی و صیفی قرار است به محیط گلخانه‌ها برود و برای این کار ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه می‌خواهیم.

وی افزود: گلخانه‌ها یک فعالیت اقتصادی است و انتظار داریم بانک‌های تجاری در توسعه گلخانه‌ها کمک کنند.

ساداتی‌نژاد درباره توسعه دیپلماسی غذایی اظهار داشت: در چارچوب قرارگاه دیپلماسی غذایی کارهای زیادی انجام و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به برخی کشورها برطرف شده به طوری که اکنون سیب درختی به پاکستان، لبنیات به روسیه و کیوی به هند صادر می‌شود و صادرات عسل و مرکبات را به چین خواهیم داشت.

وی کاشت یک میلیارد اصله درخت را از برنامه‌های وزارت جهاد کشارزی در حوزه منابع طبیعی خواند و گفت: کاشت یک میلیارد اصله درخت را در دولت تصویب می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد در مورد لایحه آبخیزداری تصریح کرد: لایحه آبخیزداری در دولت است و در صورت تصویب آبخیزداری ظرف ۱۰ سال به اتمام می‌رسد.

وی گفت: در حوزه گرد و غبار نیز امسال با ۱۰۰ هزار هکتار عملیات را شروع می‌کنیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت