English | چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجهیز ۳۷۰۰ هکتار از پایاب سد عمارت به سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۳۷۰۰ هکتار از پایاب سد عمارت به سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار تجهیز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز عصر در بازدید از شبکه اصلی و فرعی سد عمارت شهرستان گرمی گفت: با تکمیل پایاب سد عمارت، ۳۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت آن به سامانه آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار مجهز می‌شود که باعث اشتغالزایی ۹۸۸ نفر به صورت مستقیم و ۲۷۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم می‌شود.

وی افزود: دو ناحیه بران اصلاندوز با سیستم آییاری تحت فشار و ناحیه گرمی به صورت کم فشار آبیاری خواهد شد و همچنین بند انحرافی تولان جهت تامین آب شبکه ناحیه بران احداث شده است که در حال تکمیل است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این طرح از سال ۹۸ شروع شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

نیازی هدف از اجرای این طرح را استفاده از روش‌های نوین آبیاری، افزایش راندمان تولید، بهره‌وری آب، مدیریت منابع آب و خاک، بهبود وضع روستاها، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و ایجاد مهاجرت معکوس، رفاه اقتصادی و بهبود وضعیت اجتماعی و معیشتی کشاورزان عنوان کرد.

گفتنی است؛ اراضی پایاب سد عمارت به صورت سنتی آبیاری می‌شود که مشکلات زیادی از جمله عدم تامین آب مورد نیاز برای کشت محصولات، راندمان بسیار پایین آبیاری و بهره‌وری کم و تناژ پایین محصولات را در پی دارد.

طراحی سایت توسط فراکارانت