English | پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

توجه ویژه دولت یازدهم به بخش کشاورزی/ وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید و اشتغال کشور تلاش می کند

 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: با همت دولت یازدهم، به بخش کشاورزی توجه ویژه و کم سابقه ای شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا،خلیل آقایی در جلسه شورای هماهنگی جهاد کشاورزی گیلان با مجمع نمایندگان استان در رشت افزود: افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون های شامل بخش های زراعی، باغی و دامی تسهیلات داده شده است.
وی اضافه کرد: امروز سرمایه بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات گلخانه، پرورش ماهی در قفس و مکانیزاسیون کشاورزی هزینه می شود.
آقایی به تولید بذر در کشور اشاره و بیان کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن شامل ۲۰ تا ۳۰ نوع بذر در مراکز تحقیقاتی کشور تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند کشاورزی آب، هوا، میزان کود و سم برای محصول سالم اهمیت دارد، گفت: پیشتر، در بخش کود آئین نامه مشخصی نداشتیم ولی اکنون کود به صورت مشخص با ترکیبات مشخص و روشن تولید می شود و اینکه کجا تولید شده، قابل ردیابی است.
آقایی ادامه داد: اکنون کودی که خارج از این سیستم باشد، قاچاق و غیرقانونی محسوب می شود.
وی یکی از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی را افزایش بهره وری آب عنوان و اضافه کرد: با وجود کاهش ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم در کشور، خرید تضمینی گندم از چهار و هشت دهم میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱ و نیم میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.
آقایی همچنین گفت: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در استان های مازندران و گیلان از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است و ما بر اساس بودجه، امکانات و مجوزهای مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی، تولید و اشتغال تلاش می کنیم.
دولت در بخش برنج، فقط از استان های مازندران و گیلان حمایت می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه گفت: از این پس، فقط استان های گیلان و مازندران در حوزه برنج فعال خواهند بود و اگر استان های دیگر در این ارتباط فعالیتی داشته باشند، مورد حمایت دولت قرار نمی گیرند.
علیرضا شعبان نژاد با بیان اینکه گیلان محصولات منحصربفردی در کشور دارد، افزود: برنج، چای، فندق و بادام زمینی از جمله محصولات ویژه این استان است.
وی با اشاره به مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومترمربعی گیلان اظهار کرد: این استان سه و سه دهم تولید محصولات کشاورزی کشور را دارد و تولید بخش کشاورزی که تا سال ۹۱، دو و ۹ دهم درصد بود؛ اکنون به سه و سه دهم افزایش یافته است.
شعبان نژاد با بیان اینکه ۳۵ درصد زمین های گیلان اراضی کشاورزی و باغی هستند، گفت: ۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولید می شود و این استان با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار، رتبه اول اراضی شالیزاری کشور را دارد اما بدلیل استفاده از ارقام پرمحصول، تولید مازندران حدود ۱۰۰ هزار تن از گیلان بیشتر است.
به گفته شعبان نژاد، علاوه بر اراضی شالیزاری، این استان در بسیاری از محصولات همچون فندق و بادام زمینی مقام اول تولید کشور را دارد.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت