English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توسعه کشت گیاهان دارویی به‌عنوان یک اولویت در دستور کار است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی به‌عنوان یک اولویت در دستور کار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان لطف‌الله رضایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کم‌آبی‌هایی که در استان سمنان وجود دارد حمایت از الگوی کشت کم آب یکی از موضوعات مدنظر است که باید به‌طور ویژه به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه یکی از این حمایت‌ها توسعه کشت گیاهان دارویی است خاطرنشان کرد: سطح کشت گیاهان دارویی استان سمنان سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که از این مقدار حدود یک هزار هکتار زیره سبز، ۵۰۴ هکتار زعفران و ۳۳۰ هکتار گل محمدی و با تولید بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان عمدتاً مربوط به مراتع و اراضی دیمی است که اکثراً در مناطق پر بارش استان هستند.

رضایی گفت: کشت گل محمدی، زیره سیاه، گل‌گاوزبان، زرشک، رازیانه و آویشن کوهی در اراضی شیب‌دار انجام می‌شود.

وی افزود: منابع آبی و بازده اقتصادی ناچیز برخی از محصولات در این شرایط موجب شده تا گیاهانی که مقاوم به شرایط کم‌آبی بوده و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند در این استان کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: زیره سبز با کمترین نیاز آبی یکی از مهم‌ترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی و درمانی و نقش آن در ارزآوری به‌عنوان طلای سبز شناخته شده است.

رضایی گفت: زیره سبز در برابر آفات مقاوم بوده و شرایط اقلیمی استان سمنان، نیاز اندک زیره به آب، دوره رشد کوتاه خواص دارویی و درمانی و ایجاد تعادل زمانی فعالیت کشاورزان و ماشین‌آلات از مهم‌ترین عوامل رغبت کشاورزان استان به کشت این محصول است.

وی افزود: نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی این محصول سبب شده این محصول به صورت فله در بازارهای خارج از استان به فروش برسد.

طراحی سایت توسط فراکارانت