English | سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در شهرستان سرخه

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه با اشاره به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در شهرستان سرخه گفت: کاکتوس رقم آپونتیا در سطح یک هکتار در روستای صوفی آباد کشت شد.

عباس غفوریان اظهار داشت: با توجه به اهمیت کشت‌های کم‌آب‌بر و اجرای الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر کاکتوس رقم آپونتیا در سطح یک هکتار در روستای صوفی آباد کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه با اشاره به ویژگی‌های کاکتوس آپونتیا افزود: این گیاه معروف به گلابی خاردار یا انجیر هندی است و بسیار کم آب‌بر، قابل کشت در خاک‌های کم بازده، نیاز غذایی پایین، مقاوم به گرما و تا حدودی مقاوم به سرما و شوری است.

وی گفت: «کاکتوس آپونتیا» با تولید علوفه تازه در تغذیه دام و جایگزین شدن کشت با علوفه‌های مرسوم که بسیار آب‌بر هستند مؤثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه گَفت: این گیاه همچنین از لحاظ مصرف ذخایر آبی کمتر بسیار ارزشمند است.

غفوریان تصریح کرد: «آپونتیا» میوه‌ای با ارزش دارد که نیازمند فرآوری است و از میوه این کاکتوس برای تولید داروهای قلبی، پوستی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده برای صنایع کنسرو‌سازی و همچنین کاربرد در تولید لوازم آرایشی بهداشتی از دیگر خواص و ویژگی‌های گیاه «آپونتیا» است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه بیان کرد: این گیاه دارویی کم آب‌بر همچنین در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است و علاوه بر تازه‌خوری، در صنعت دارو و محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراک دام استفاده می‌شود.

غفوریان گفت: از مزایای دیگر کشت گیاه آپونتیا می‌توان به ارز‌آوری و ایجاد اشتغال پایدار، بیابان‌زدایی، جلوگیری از فرسایش خاک و حذف کانون‌های ریز گرد و توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت