English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان «بازار محور» می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان «بازار محور» می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتقای کیفی و کمی همه محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و کنترل کیفیت این محصولات از مبدأ تولید تا عرضه به بازارهای داخلی امری ضروری است.

وی گفت: سلامت محصولات کشاورزی در زنجیره مزرعه تا سفره نه‌تنها به سلامت جامع بلکه به تجارت جهانی گره‌خورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: ممکن است مخاطراتی در این زنجیره در هر مرحله از تولید تا برداشت به وجود آید بنابراین مدیریت و نظارت مناسب در سرتاسر زنجیره تولید تا عرضه و مصرف یک امر ضروری است.

رضایی افزود: این مسئله نه‌تنها برای سلامت عمومی و زندگی مردم اهمیت زیادی دارد بلکه در توسعه اقتصادی و پویایی اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کند و علاوه سلامت غذایی در نشان دادن تصویر یک کشور در سطح ملی و بین‌المللی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر جهت رویکرد تولیدکنندگان کشاورزی از محصول محوری به سمت بازار محوری سبب افزایش تبادل اطلاعات میان اجزای زنجیره تولید و تأمین محصولات کشاورزی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از وضعیت باقیمانده آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی، ترکیبات هورمونی، مواد نگهدارنده، فلزات سنگین و دیگر آلاینده‌هایی که ممکن است سلامت جامعه را مورد تهدید قرار دهد دولت‌ها را بر آن داشته است تا ارتقاء سلامت محصولات تولیدی و به حداقل رساندن آلودگی‌های احتمالی در فرآیند تولید را اجرایی کنند.

رضایی اضافه کرد: لازمه تولید محصول سالم نگرش منطقی از وضعیت ابزارها و امکانات موجود و موردنیاز و تدوین نقشه راه برای رسیدن به هدف ترسیم شده متناسب با زمان و الزامات موجود بوده و اگر چه در مرحله اول شناسه دار کردن محصولات کشاورزی در تمامی عرصه‌های تولیدی و بازارهای مصرف اعم از داخلی و بین‌المللی مدنظر قرار می‌گیرد اما تولید منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی از نظر سلامت انسان حیوانات گیاهان و محیط‌زیست ملاک عمل خواهد بود.

وی تصریح کرد: ازاین‌رو دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقاء سلامت محصولات گیاهی با هدف شناسه دار محصولات گیاهی در واحدهای تولیدی و نظارت بر واحدهای تولیدی محصولات گیاهی و نظارت بر سلامت محصولات گیاهی با هدف حفظ سلامت مصرف‌کننده داخلی و حفظ بازارهای بین‌المللی تدوین و ابلاغ شد و بر اساس این دستورالعمل ثبت اطلاعات فرایند کاشت تا برداشت محصولات کلیه واحدهای گلخانه‌ای در سامانه ساتنا سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لازم است

طراحی سایت توسط فراکارانت