English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تولید ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران/ زنجیره ارزش کسب و کار گیاهان دارویی طراحی شد

محری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید و تجارت مالی دنیا در این محصول ۸ میلیارد دلار برآورد می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر پیمان یوسفی آذر در نخستین نشست هم اندیشی سیاستهای طرح ملی گیاهان دارویی کشور اظهار داشت: گیاهان دارویی در اولویت دوم ستاد عالی اشتغال کشور قرار گرفت.
وی افزود:این تصمیم به زودی ابلاغ و بر اساس آن مرجع گیاهان دارویی، مرجع ملی خواهد شد که در این صورت سایر دستگاه های ذیربط در زمینه این گیاهان تحت نظر مجری طرح ملی گیاهان دارویی فعالیت خواهند کرد.
یوسفی آذر با بیان این که زنجیره ارزش کسب و کار گیاهان دارویی با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کار و امور اجتماعی طراحی شده است، اظهار داشت: این زنجیره دارای پنج حلقه تامین، طراحی، تولید و فرآوری، بازاریابی و فروش و در نهایت مصرف و برند است. وی با اذعان به این که بیشترین سود در حلقه بازاریابی و فروش اتفاق می افتد، تصریح کرد: اولویت گیاهان دارویی در کشور را بر روی بازاریابی، فروش و مصرف گذاشته ایم.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی افزود: طبق بررسی ها ۳۰ تا ۳۵ درصد سود در یک صنعت در حلقه تامین و طراحی، ۱۲ تا ۲۵ درصد در حلقه تولید و فرآوری، ۶۵ درصد در حلقه بازاریابی و فروش به دست می آید.
وی با بیان این که برندهای معروف دنیا روی حلقه آخر یعنی مصرف یا برند کار می کنند، گفت: ما هم در حوزه گیاهان دارویی و زعفران باید روی طراحی و برند کار کنیم.
یوسفی آذر اظهار داشت: ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید و تجارت مالی دنیا در این محصول ۸ میلیارد دلار برآورد می شود.
وی تغییر سیاست های اعتباری به منظور توسعه صادرات و کسب سود در حوزه گیاهان دارویی را ضروری خواند و با اذعان به این که صرف تولید بدون زنجیره ارزش گیاهان دارویی با شکست روبرو می شود، تصریح کرد: با تلاش های زیادی که صورت گرفته نقشه و حرکت در این حوزه مشخص شده است.
وی با اشاره به نرخ رشد ۹ درصد گیاهان دارویی در جهان اظهار داشت: گیاهان دارویی دارای اقتصاد پویایی است و باید ساختار ها و تشکیلات آن ایجاد شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی در عین حال تاکید کرد که تولید این گیاهان در کشور باید براساس برنامه و با توجه به بازار انجام شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت