English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

جمع آوری ۲۶۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۵/ پرداخت زکات موجب کاهش فقر در جامعه می شود

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شد که بیش از ۶۰ درصد آن در امور فقرا و نیازمندان هزینه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از مهر، آیت الله حسن عالمی در سفر یک روزه به قزوین با مسئولان جهاد کشاورزی قزوین دیدار و گفتگو کرد.
وی در حاشیه این سفر در خصوص پرداخت زکات در کشور گفت: زکات به عنوان یکی از فرائض دینی نقش مهمی در کاهش فقر در جامعه و تطهیر مال دارد و جایگاه رفیعی دارد.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شد که بیش از ۴۰ میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی تصریح کرد:امسال با توجه به بارش خوب نزولات آسمانی و بارش باران های رحمت الهی امیدواریم زکات افزایش چشمگیری داشته باشد و بخشی از مشکلات نیازمندان از طریق آن برطرف شود.
آیت الله عالمی یادآورشد: شورای عالی زکات کشور برنامه هایی برای ترویج فرهنگ زکات در کشور دارد تا نسبت به ترویج این فریضه اقدام شود که این کار با همکاری روحانیون و ائمه جمعه و جماعات صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: در مراکز استانها در شورای زکات استانداران رئیس ستاد هستند و در شهرستانها نیز ز فرمانداری ها و در مناطق دیگر دهیاران عضو شورای زکات هستند تا در این بخش تصمیم گیری و تبلیغ کنند.
آیت الله عالمی در پاسخ به این سوال که چند درصد زکات در امور نیازمندان هزینه می شود گفت:در سال گذشته شورای زکات گام خوبی برداشت و در مصوبه ای مقرر کرد که ۶۰ درصد زکات برای فقرا و ۴۰ درصد در امور عام المنفعه مانند ساخت مساجد، درمانگاه، مدرسه، پل و سایر نیازهای مناطق محروم هزینه شود که خوشبختانه با رویکرد فقر زدایی بیش از ۶۰ درصد زکات در امور فقرا و نیازمندان هزینه شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته بیشترین زکات را استانهای کشاورزی مانند فارس پرداخت کرده انداما گاهی استان های کوچک مانند ایلام هم در مواردی بیشترین پرداخت را داشته اند.
آیت الله عالمی با بیان اینکه در زمینه پرداخت زکات باید فرهنگ سازی بیشتری در جامعه انجام شود، گفت : مردم باید به انجام این فریضه واجب علاقه مند شوند و هر سال بهتر از گذشته برای پرداخت آن راغب باشند.
وی افزود : زکات علاوه بر نفع مادی که نصیب زکات گیرنده می شود، بیشترین منفعت را نصیب زکات دهنده می کند، زیرا در مرحله نخست پرداخت زکات موجب تصدیق ایمان آنها و نیز باعث پاکی و تزکیه مؤدی زکات می شود؛ پرداخت به موقع زکات علاوه بر رفع مشکلات مادی فقراء، باعث برکت در اموال مؤدیان و آبادی محله ها و شهر ها می شود.
رئیس ستاد زکات کشور گفت: زکات حوزه گسترده ای دارد و باید با فرهنگ سازی این حوزه گسترده را تبلیغ کنیم تا مردم با این فریضه بیشتر آشنا شوند.
وی اظهارداشت: پرداخت زکات به کاهش فقر در جامعه کمک کرده و در آیات قرآنی هم آمده که پرداخت زکات ضمن استغنای فقرا برای برکت در مال ثروتمندان هم موثر است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید غذای حلال هم اظهارداشت: با سازمان استاندارد تفاهم نامه ای امضا شده تا نسبت به تولید غذای حلال و صدور مجوز این بخش اقدام شود تا تولیدکنندگان غذای حلال مورد حمایت قرار گیرند.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت