English | شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حمایت از تشکلهای صادرات محور مهمترین اولویت سازمان تعاون روستایی است

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: مهمترین اولویت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حوزه بازار حمایت از تشکلهای صادرات محور و تشکیل کمیته توسعه صادرات در سازمان مرکزی تعاون روستایی است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، هادربادی سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تشکلهای نمونه صادراتی را قهرمانان عرصه تولید نامید و گفت: موتور محرکه و قدرت نامرئی تولید، بازار و صادرات است.
وی ادامه داد: موفقیت در این عرصه به سه اصل کیفیت، کفایت و قیمت بستگی دارد یعنی عرضه محصول کیفی که استمرار در تولید و عرضه را با خود دارد و دارای قیمت رقابتی است، البته فراهم کردن زیر ساختها از قبیل احداث سردخانه، بارانداز و … حائز اهمیت است و می بایست در این مسیر گام برداریم.
هادربادی ادامه داد: با تلاش و پیگیریهای صورت گرفته، سازمان مرکزی در سال جاری دارای ردیف بودجه ای برای این امور شده که این ابزار در اختیار شبکه تحت پوشش آن است.
وی تصریح کرد: اولویت سازمان در اعطای تسهیلات (ردیف یارانه ای) به تشکلهای ملی و استانی بوده که از کانال صنایع تبدیلی و توزیعی و با هدف صادرات فعالیت می‌کنند، زیرا فعالیت در این عرصه باعث سود آوری برای کشاورز، به حرکت در آوردن چرخ صنایع و در نهایت ارز آوری برای کشور می‌شود.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر ضرورت آموزش بازاریابی و صادرات، یادآور شد: بستر و زمینه برای تمامی این امور و انجام کار مشارکتی در سازمان تعاون روستایی و شبکه تحت پوشش بیش از هر مکان دیگری مهیا است و اتحادیه های ملی و استانی می توانند با استفاده از این ظرفیتها، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی این مهم را از بالقوه به بالفعل بدل کنند. همچنین مشاورین و همکاران حقوقی سازمان، آماده ارائه مشاوره به مدیران استانی و تشکلهای مربوطه در زمینه قراردادها و اخذ مجوز صادرات هستند.
به گفته هادربادی، اعتبارات تملک دارایی های سازمان مرکزی تعاون روستایی امسال نسبت به سال قبل رشد ۴ برابری داشته ولی این کافی نبوده و باید پیگیریهای بیشتری صورت پذیرد.
وی ادامه داد: در برنامه تحول سازمان که برای تهیه و تدوین آن ماهها کارگروهی و کارشناسی صورت گرفته و نقشه راه سازمان است، نقش حوزه بازرگانی بسیار پر رنگ دیده شده است.
وی در ادامه به چند نکته کلیدی در بخش صادرات اشاره کرد و افزود: مدیر موفق کسی است که از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود نهایت بهره را برده و نقاط فرصت و قوت را بیان کند، همچنین تصمیمات حوزه صادرات باید به گونه ای اخذ شود که صادرات در طول سال ادامه داشته و هیچ زمانی متوقف نشود.
به گفته وی، در حوزه کشت فراسرزمینی و تهاتر، تشکلها و اتحادیه ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی در پایان از تشکیل کمیته توسعه صادرات محصولات کشاورزی، به دبیری دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازرگانی سازمان خبر داد و گفت: در اولین جلسه این کمیته، راهبرد و نقشه راه صادرات در حوزه تشکل ها در دستور کار قرار گیرد.
گفتنی است، در پایان این نشست استانهای همدان، کردستان و سمنان و اتحادیه مرغداران میهن و شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران (بتکا) به عنوان استان ها، اتحادیه ها و شرکت نمونه و برتر کشوری در زمینه صادرات معرفی و ضمن تقدیر و تشکر به رسم یاد بود لوحه تقدیر به ایشان تقدیم شد.
مدیران تعاون روستایی استان های هرمزگان، مازندران، اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، ایلام، جنوب کرمان نیز به عنوان استان هایی که تشکل های تحت پوشش آنها فعالیت صادراتی انجام داده اند در این نشست حضور داشتند.

طراحی سایت توسط فراکارانت