English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خاک اصلی‌ترین عنصر در تأمین مواد غذایی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: همه ما خاک را به‌عنوان بستر تولید و اصلی‌ترین عنصر در تأمین مواد غذایی می‌شناسیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدرضا قاسمی در جلسه‌ای که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد اظهار داشت: خاک سالم برای تأمین نیازهای غذایی اهمیت و اولویت ویژه‌ای دارد و گفته می‌شود که ۹۵ درصد از مواد غذایی مورداستفاده منشأ آن از خاک است یا از مجموعه عناصر مغذی گیاهان به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌های غذایی است و این نشان‌دهنده ارزش و اهمیت ویژه خاک برای تأمین امنیت غذایی است.

وی افزود: درواقع خاک سالم منشأ تأمین نیازهای غذایی جامعه است و با توجه به زمان چندصدساله مورد نیاز برای تولید یک سانتی‌متر خاک باید به حفظ آن توجه ویژه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: در سال‌های گذشته اتفاقات ناخوشایندی برای خاک افتاده است؛ فرسایش خاک ناشی از تغییر اقلیم یکی از این اتفاقات ناخوشایند است.

قاسمی افزود: آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی که خاک را مورد تهدید قرار می‌دهند و استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی نیز به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده خاک است که می‌تواند باعث گاهاً آلوده شدن و ناسالم شدن خاک به‌عنوان مهم‌ترین عنصر تغذیه‌ای گیاهان شود.

وی با اشاره به برخی تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی اعم از اراضی زراعی و باغات گفت: مسلماً این موضوع بستر تولید محصولات کشاورزی را به‌شدت مورد مخاطره قرار داده و به‌تبع آن میزان تولید محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت حفاظت از خاک به‌عنوان یک سرمایه مهم برای نسل‌های آینده بیان کرد: شاید قضیه خاک حتی از موضوع آب هم بااهمیت‌تر باشد، اما متأسفانه گاهاً ما در استان سمنان گاهاً با این موضوع مواجه هستیم که برخی افراد که از آگاهانه یا از سر ناآگاهی اقدام به تغییر کاربری اراضی خود می‌کنند؛ از کم‌آبی به‌عنوان بهانه و توجیهی برای اقدام خلاف قانون خود یاد می‌کنند.

قاسمی افزود: این در حالی است که باید توجه کنیم که اگر ما خاک را به‌عنوان عنصر تولید می‌شناسیم باید به آن اهمیت داده و نسبت به حفاظت از آن و حفظ کاربری آن به‌ویژه در مناطق حاصلخیز با جدیت بکوشیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه در دو دهه اخیر تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی استان سمنان با نسبت به گذشته افزایش‌یافته و این مهم در کنار سایر عوامل مخاطره‌آمیز در بخش کشاورزی، به یک تهدید در تولید محصولات این بخش بدل شده است؛ بنابراین حفظ تغییر کاربری‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در کنار سایر عوامل مدنظر برای حفاظت از خاک باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه یکی از اقدامات و فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها باید برای حفظ خاک و افزایش تولید انجام دهند؛ مقابله با فرسایش خاک است خاطرنشان کرد: منابع طبیعی استان سمنان نقش ویژه‌ای در این زمینه دارد و اقداماتی نظیر نهال‌کاری و مواردی ازاین‌دست می‌تواند راهگشا باشد.

قاسمی با اشاره به رویکرد لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه به موضوع مقابله با فرسایش خاک و مقابله با بیابان‌زایی در کشور، تصریح کرد: امیدواریم با نگاه و رویکرد مثبتی که در دولت آیت‌الله رئیسی نسبت به این مهم وجود دارد؛ شاهد اقدامات ارزشمند؛ منسجم‌تر و جدی‌تری در راستای توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری و مقابله با فرسایش خاک در کشور و استان سمنان باشیم.

وی مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی را یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده سلامت خاک عنوان و بیان کرد: باید مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و نهاده‌های تولید بخش کشاورزی را ضمن توجه به افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، ساماندهی شود و این موضوع بدین معنی است که مصرف کودهای شیمیایی به شکل حساب‌شده‌تری مورد مصرف بهره‌برداران قرار گیرد و باید این موضوع به‌عنوان یک اولویت مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: موضوع کشاورزی حفاظتی و “کم خاک‌ورزی” و به حداقل رساندن عملیات خاک‌ورزی که بافت خاک را کمتر تحت تأثیر قرار دهد موضوعی مهم و حائز اهمیت است.

قاسمی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده و اینکه خاک‌های استان به سمت شور شدن پیش می‌رود و این موضوع تهدیدی جدی برای بستر تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود؛ موضوع زهکشی و آبشویی نیز از موضوعات مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. همچنین توجه به مقوله حاصلخیزی خاک در کنار نگهداری خاک‌های حاصلخیز هم در کنار سایر اقدامات باید موردتوجه قرار گیرد

طراحی سایت توسط فراکارانت