English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خسارت ۲٫۵ میلیاردی سرما به مزارع پرورش ماهی در شاهرود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برف و سرما بیش از ۲٫۵ میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی شهرستان شاهرود خسارت وارد کرده است گفت: براثر بارش برف و کولاک شدید بهمن‌ماه در منطقه قلعه نوخرقان شاهرود بیش از ۲٫۵ میلیارد ریال به استخرها و مزارع پرورش ماهی شهرستان شاهرود خسارت واردشده است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، بهرام فلاحی اظهار داشت: بارش برف و یخبندان بهمن‌ماه موجب خسارت ۱۰۰ درصدی یکی از مزارع پرورش ماهی سردآبی قزل‌آلا در شهر قلعه نوخرقان و اتلاف بیش از ۱۵۰۰۰ قطعه ماهی قزل‌آلا شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در تشریح این موضوع اضافه کرد: متأسفانه براثر سرما و برف و بوران شدید یک مزرعه پرورش ماهی کاملاً در برف مدفون‌شده و بیش از ۲٫۵ میلیارد ریال خسارت به این مزرعه وارد کرده است.

فلاحی با بیان اینکه خوشبختانه به دیگر مزارع پرورش ماهی در شهرستان شاهرود خسارت جدی وارد نشده است خاطرنشان کرد: ماهی قزل‌آلا جزء ماهیان سردآبی است؛ اما در دمای کمتر از منفی ۵ درجه سانتی‌گراد توان تغذیه را ندارد.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های ارزیابان درباره این مهم، بارش برف و کولاک شدید باعث قطع برق و خاموش شدن دستگاه‌های هواده در این استخر شده که این امر در یخ‌زدگی مزرعه تأثیرگذار بوده است و سرمای منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد نیز موجب یخ بستن آب داخل استخرهای پرورش ماهی شده و همین امر عامل اصلی خفگی و تلف شدن ماهیان بوده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که چگونه ماهی‌های سردآبی براثر برودت هوا تلف‌شده‌اند و اینکه راه‌حل تکرار نشدن این موضوع برای دیگر مزارع پرورش ماهی در مناطق سردسیر استان سمنان چیست؟ تصریح کرد: پرورش‌دهندگان ماهی‌های سردآبی باید در فصل سرما نسبت به ذخیره‌سازی خوراک ماهی و بررسی ورودی و خروجی‌های استخرها اقدام کنند و در صورت یخ‌زدگی سطح آب استخر حتماً یخ‌های سطح استخر را شکسته تا تبادل هوا برقرار شود و از خفگی و تلفات ماهیان جلوگیری شود.

فلاحی اضافه کرد: بازبینی تجهیزات هوادهی استخرها در فصل زمستان در جلوگیری از تلفات بسیار مهم است؛ چراکه کارکرد هواده‌ها علاوه بر تأمین اکسیژن باعث جریان آب در استخرها شده و از یخزدگی سطح آب جلوگیری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ماهی‌های قزل‌آلا در دماهای پایین معمولاً تغذیه نمی‌کند گفت: بهره‌برداران مزارع پرورش آبزیان باید توجه داشته باشند که وقتی دمای آب به کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد رسید؛ غذادهی صورت نگیرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اهمیت بیمه برای جبران خسارت‌های وارده به مزارع تولید آبزیان عنوان کرد: با توجه به مخاطراتی از قبیل سیل، زلزله، انواع بیماری‌ها، برف و یخ‌زدگی و مواردی ازاین‌دست، به‌عنوان عوامل تهدیدکننده تولید، آبزی پروران و پرورش‌دهندگان ماهی هنگام رهاسازی بچه ماهی در استخرها می‌بایست نسبت به بیمه کردن محصول خود از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی مستقر در بانک کشاورزی اقدام کنند.

فلاحی با بیان اینکه در حال حاضر دولت بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از حق بیمه واحدهای پرورش ماهی را به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند تأکید کرد: بر این اساس پرورش‌دهندگان ماهی و آبزیان بهتر است نسبت به بیمه کردن مزارع پرورش ماهی خود اقدام کنند تا در صورت بروز تلفات بتوانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

طراحی سایت توسط فراکارانت