English | چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خودکفایی در تولید ۵ محصول راهبردی اولویت وزارت جهادکشاورزی/ سهم‌بری از بازارهای جهانی با تولید برای صادرات

وزیر جهاد کشاورزی دستیابی به خودکفایی در تولید ۵ محصول راهبردی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر را از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در دیگر محصولات کشاورزی نیز با استفاده از ظرفیت‌های موجود باید ضریب خودکفایی را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها که امروز سه‌شنبه ۴ مهر ماه در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان این که امنیت غذایی و تامین غذای سالم اولویت کشور و از تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: ما باید مسیر را به گونه‌ای انتخاب کنیم تا بتوانیم در تولید محصولات اساسی استراتژیک بخصوص در ۵ محصول راهبردی وزارت جهاد کشاورزی (گندم، برنج، جو، پنبه و شکر) به سمت خودکفایی حرکت کرده و در دیگر محصولات نیز با استفاده از همه ظرفیت‌ها، ضریب خودکفایی را افزایش دهیم.

وی افزود: امنیت غذایی کمتر از امنیت نظامی نیست، بنابراین دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های حاکمیتی کشور باید برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار یاری‌رسان وزارت جهاد کشاورزی باشند.

علم و دانش محققان به مزارع وارد شود

وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری را از اولویت‌های بخش کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی نام برد و گفت: به دلیل کمبود منابع آب و خاک در کشور، باید علم و دانش محققان از حصار موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج شده و به مزارع وارد شود.

وی با بیان این که نزدیک به ۲ هزار محقق، پژوهشگر و اساتید کشاورزی و تعداد زیادی دانشگاه و آموزشگاه‌ کشاورزی در کشور وجود دارد، افزود: مراکز جهاد کشاورزی باید به مراکز ترویجی و آموزشی کشاورزی تبدیل شوند، همچنین محققان و پژوهشگران باید برای آموزش کشاورزان و ارائه برنامه زمان‌بندی کشت در مراکز خدمات حضور عینی و عملی داشته باشند، تا متناسب با اقلیم و نوع محصول و براساس زمان‌بندی یکساله تولید انجام شود.

نیکبخت گفت: باید با کمک دانشمندان و متخصصان و نخبگان بخش کشاورزی در داخل مزرعه عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم تا بتوانیم فاصله تولید را با رکورد کشاورزان پیشرو کم کنیم.

لزوم حفاظت از خاک به عنوان سرمایه ملی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث خاک و با بیان این که نزدیک به ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که ۶ درصد آن کلاس ۱ و ۲ هستند، از استانداران خواست تا با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی استان‌ها از خاک به عنوان سرمایه و ثروت ملی حفاظت کرده و از هرگونه تغییر کاربری جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: با همکاری قوه قضاییه و سازمان ثبت و اسناد کشور، بعد از این در صدور اسناد کشاورزی، کاربری زمین کشاورزی در سند قید شده و بر این اساس از خرد شدن زمین‌ها و تغییر کاربری جلوگیری خواهد شد.

نیکبخت بر تامین به موقع نهاده‌ها تاکید و تصریح کرد: برای دستیابی به خودکفایی و رسیدن به امنیت غذایی، تامین به موقع نهاده‌ها شامل کود، بذر و … از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی بر تسهیلگری در سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با اصلاح دستورالعمل‌های موجود از برنامه‌های ما است تا تولید کنندگان و کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارند، بتوانند بدون دغدغه و هرگونه محدودیت، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند تا بتوانیم با منابع و سرمایه‌های موجود شاهد رشد و شکوفایی در بخش کشاورزی کشور باشیم.

سهم‌بری از بازارهای جهانی با تولید برای صادرات

وزیر جهاد کشاورزی، تامین نیاز داخل کشور و تولید برای صادرات را راهبرد مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: بخش کشاورزی کشور باید ضمن تولید نیازهای داخلی کشور بتواند نگاهی به صادرات نیز داشته باشد تا بتواند سهم خود را از بازارهای جهانی و بازار کشورهای همسایه بگیرد.

وی ادامه داد: در این راستا باید امور را به بازرگانان و تجار سهل کرده و به گونه‌ای تدبیر کنیم تا بازرگانان و تجار در خدمت تولید کنندگان قرار گیرند تا جریان تولید ادامه یابد و صادرات بدون محدودیت انجام شود، این امر موجب دلگرمی تولید کنندگان، رشد تولید و ارزآوری برای کشور خواهد شد.

بسیج منابع و ظرفیت‌های بخش کشاورزی در حوزه شیلات

نیکبخت سرمایه‌گذاری در بخش شیلات، صید و صیادی و آبزی‌پروری و صنایع مرتبط آن را اولویت اول سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به استعداد کشور در بخش شیلات و وجود منابع آبی داخلی و سواحل و دریا، با استفاده از این فرصت بی‌بدیل می‌توانیم پرورش ماهی در قفس، آبزی‌پروری، پرورش میگو،‌ ماهیان گرم‌آبی و سردآبی را افزایش داده و خلق ثروت کنیم.

وی افزود: فرصت‌ سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و ارزآوری زیادی در حوزه شیلات برای کشور وجود دارد که باید منابع و ظرفیت‌های خود را در این حوزه بسیج کنیم تا اتفاقات خوبی حاصل شود.

وزیر جهاد کشاورزی رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را از دیگر اولویت‌های وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تولید کننده بدون دغدغه تولید خود را انجام دهد باید صنایع در خدمت تولید قرار گیرد تا با فرآوری مناسب، تولید محصول باکیفیت شود و بسته‌بندی، برندسازی و بازاررسانی و به تبع آن صادرات به خوبی انجام شود.

وی با بیان این که ظرفیت تولید در کشور وجود دارد، بیان کرد: با تامین مواد اولیه و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش کشاورزی، حلقه‌های زنجیره تولید کار خود را به درستی انجام خواهند داد، بنابراین صنعت و تاجر سود خواهند برد، تولید کننده و کشاورز آسیب نخواهد دید و منفعت آن برای کل کشور نیز خواهد بود.

نیکبخت به تولید محصولات گلخانه‌ای به عنوان دیگر اولویت وزارت جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: حدود ۲۴-۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای کشور است و سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند، محدودیت منابع در این بخش وجود دارد اما تلاش خواهیم کرد با توزیع مناسب با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط، منابع مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش تزریق شود.

واحدهای راکد و غیرفعال دامپروری فعال شود

وزیر جهاد کشاورزی توجه به دامپروری به عنوان دیگر اولویت بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور همچون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت قرمز و انواع لبنیات از مسیر سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری کشور اتفاق می‌افتد که باید تلاش کنیم واحدهای راکد و غیرفعال این بخش فعال شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش با بازنگری در رفع موانع و محدویت‌ها در دستور کار قرار دارد.

نیکبخت با بیان این که امسال در تولید محصولات کشاورزی بخصوص گندم کار بزرگی انجام شد که نتیجه تلاش گندمکاران در اقصی نقاط کشور بود، از کشاورزان کشور بابت تحویل بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به دولت در سال جاری قدردانی و اظهار امیدواری کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با قدرت بیشتری در تولید گندم قدم برداریم و با تلاش و پشتیبانی جدی‌تر در تدارک و تامین کود، بذر و … بتوانیم عملکرد در تولید را بالا برده و با رکوردی بی‌سابقه میزان تولید گندم را افزایش دهیم.

حرکت به سمت خودکفایی با افزایش سطح جهش تولید در دیمزارها

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام با انجام برنامه‌ریزی مناسب و اتخاذ راهبرد و سیاست جدید، در افزایش تولید در دیمزارها کمک‌رسان بخش کشاورزی بود. در اجرای طرح جهش تولید عملکرد در واحد سطح از ۸۵۰ کیلوگرم به حدود یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم افزایش یافت که امیدواریم برای حرکت به سمت خودکفایی، سطح زیر کشت در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بیش از پیش افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در پاییز و زمستان امسال بارندگی مناسبی خواهیم داشت که امیدواریم در بهار سال آینده نیز این شرایط جوی ادامه‌دار باشد تا بتوانیم با توکل به خداوند و با همراهی، همدلی و همکاری کشاورزان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در سال زراعی آینده افزایش تولید را نسبت به سال زراعی قبل داشته باشیم، این امر قابل وصول خواهد بود اگر تلاش کشاورزان با مدیریت درست مدیران همراه باشد.

طراحی سایت توسط فراکارانت