English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

دستیابی دقیق به اطلاعات با راه‌اندازی رصدخانه محصولات کشاورزی

مشاور وزیر و رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران گفت: وضعیت ارائه آمار در بخش کشاورزی دقیق نیست و به همین منظور رصدخانه کشاورزی برای تهیه آمار دقیق محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کمال ربانی‌زاده در گفتگو با برنامه روزی نو شبکه رادیویی اقتصاد در خصوص عملکرد رصدخانه بخش کشاورزی گفت: رصدخانه بخش کشاورزی که در دولت سیزدهم شکل گرفته است، موضوع رصد و پایش زنجیره‌های ارزش کالا‌های اساسی کشاورزی، از لحظه تأمین یا نهال و بذر تا مصرف کننده را دنبال می‌کند.

وی به اهداف رصدخانه کشاورزی ایران اشاره کرد و افزود: در وزارت جهاد کشاورزی زنجیره‌های مختلف شامل دام و طیور، زراعت، شیلات و … وجود دارد که رصدخانه بخش کشاورزی وظیفه دارد تأمین تا مصرف این زنجیره‌ها را از نقطه شروع تا مصرف کنترل، رصد و برنامه‌ریزی کند.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران در خصوص ساختار سازمان‌ها و بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی در این رصدخانه گفت: همه بخش‌های وزارتخانه کار خود را انجام می‌دهند، رصدخانه بخش کشاورزی اطلاعات بخش‌های مختلف را می‌گیرد و در اختیار مجموعه‌های تخصصی و معاونت‌های مربوطه قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای تولید انجام دهند.

وی در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در جمع‌آوری اطلاعات نقش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری را دارد و اطلاعات تولید توسط نرم‌افزارهایی توسط تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی که نقش اجرایی دارند، جمع‌آوری می‌شود.

ربانی‌زاده با بیان این که رصدخانه کشاورزی از نظر سخت‌افزاری فعالیت‌های فنی آن از اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ آغاز شد.

وی افزود: در حوزه مرغ که بیشترین نیاز کشور نیز چند سامانه رصد استانی وجود دارد، بعد از تولید و کشتار و فرآوری و بسته‌بندی مرغ، فروشگاه‌های عمده یا خرده‌فروشی‌ها خرید را از طریق این سامانه انجام می‌دهند. بحث توزیع نیز با قیمت تنظیم بازار در سامانه بارگذاری و انجام می‌شود.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی سامانه‌هایی همچون رهیاب، ستکاوا، سپکا را از سامانه‌های بخش خصوصی در این بخش برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری با بخش دولتی است و بخش خصوصی که در سامانه‌های ما کار عرضه و خرید را انجام می‌دهند، باید شناسه یکتا داشته باشند و هویت آن‌ها مشخص شود زیرا یکی از اهداف ما حذف واسطه‌های زائد است.

به گفته وی، برای رصد و کاشت و داشت و برداشت محصولات گلخانه‌ای سامانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی داریم که از زمان کاشت تا مصرف و حتی صادرات محصولات گلخانه‌ای را دنبال می‌کند، برای باغات نیز چنین طرحی را داریم که بعد از تکمیل سامانه دنبال خواهیم کرد.

ربانی‌زاده خاطرنشان کرد: ما کار رصد محصولات کشاورزی را تازه شروع کرده‌ایم و ابتدا در بحث محصولات پروتئینی (مرغ و گوشت) در ۱۱ استان اجرایی شده است و امیدواریم در سایر محصولات کشاورزی نیز این کار اجرایی شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت