English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

“ساداتی‌نژاد” اعلام کرد: صدور سند برای ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال ۱۴۰۱

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند بودند که امروزه به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که به منظور بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی به استان گلستان سفر کرده بود، دیشب در مراسم شانزدهمین یادواره شهدای روستای رحمت‌آباد (شهدای امنیت، سلامت و مدافع حرم) اظهار کرد: امروز یوم‌الله ۹ دی بود، روزی که در حافظه ملت ایران خواهد ماند، در ۴۳ سال گذشته تهاجم و فتنه‌های بسیاری را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: مردم ما در ۹ دی بساط فتنه را جمع کردند و نشان دادند هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند بصیرت مردم ما را نشانه بگیرد. مقام معظم رهبری در سال ۸۸ به واقع جهاد تبیین را با روشنگری به ما نشان دادند. نقش خواص را گوشزد کرده، نقش مردم را تبیین و نقشه دشمن را برملا ساختند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ۹ دی ادامه دارد و یک فرایند مستمر است، گفت: در اغتشاشات اخیر امسال هم ۹ دی داشتیم. در تشییع شهدای گمنام در سراسر کشور مردم حماسه ۹ دی را آفریدند و نشان دادند پای نظام، انقلاب و آرمان‌هایشان ایستاده‌اند. امام راحل (ره) در وصیت‌نامه خود در مورد مردم ایران فرمودند «مردم عصر ما از مردم عصر پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بالا تر هستند.»

وی ادامه داد: اگر ما اتفاقات کشور را از ابتدای انقلاب تا به امروز نگاه کنیم معنای این جمله را درک خواهیم کرد. آنها که هم عصر امامان شیعه بودند و پای صحبت های امامان حاضر بودند تاریخ نشان می دهد که با امامان شیعه چه کردند اما پس از ۱۴۰۰ سال، مردم ایران که امامان را ندیده بودند اما پشت فرزند حضرت زهرا (س) ایستادند و ۹ دی ۸۸ سند جمله حکیمانه امام (ره) است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هجوم به ملت ایران ادامه دارد و تمام شدنی نیست، امروز این هجوم در حوزه ارز و اقتصاد کشور است و ادامه دارد اما ما پای عهدی که بسته‌ایم ایستاده‌ایم. دولت سیزدهم با خزانه و سیلوی خالی آغاز به کار کرده و تلاش‌های موفقی داشته است، ایجاد شرایط مثبت بین‌المللی در بخش‌هایی مانند شانگهای، اوراسیا، ایجاد ظرفیت در حوزه امنیت غذایی کشور، تولید غلات مورد نیاز، ایجاد ثبات داخلی و پیشرفت در حوزه اقتدار نظامی و علم و فناوری باعث نگرانی دشمنان نظام و ایجاد اغتشاش در کشور شده است.

وی ادامه داد: عزم دولت سیزدهم برای ساماندهی در بخش‌های مختلف با کمک مردم ادامه دارد، با عبور از سال ۱۴۰۱ شرایط کشور در حوزه اقتصادی سامان بهتری خواهد گرفت. جسارت این دولت در مردمی سازی یارانه ها که اگر رقم نمی خورد با تورم بسیار بیشتری مواجه می شدیم نشان از توانمندی و درایت دولت مردمی سیزدهم دارد.

ساداتی‌نژاد در رابطه با امنیت غذایی و کشاورزی خاطرنشان کرد: عمده اشتغال در استان گلستان در بخش کشاورزی است و ۵۰ درصد از جمعیت این استان روستایی هستند و از قطب های امنیت غذایی کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: در دنیا امنیت غذایی مردم اصل مهمی برای دولت‌ها است، در تمام قانون‌های اساسی کشورها امنیت غذایی لحاظ شده است. امروز امنیت غذا در دنیا پس از جنگ روسیه و اوکراین تفاوت پیدا کرده است. امروز امنیت غذایی با قدرت غذا ارتقا پیدا کرده است. امروز حکمرانی غذا در دنیا جایگاه دارد و غذا مانند اسلحه است. جنگ روسیه و اوکراین باعث چالش و بحران در دنیا شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که دنیا با صف، کمبود و جیره‌بندی غذا مواجه شده، گفت: قدرت غذا قدرت مهمی است و امروز بخشی از استیلای جهانی به دلیل قدرت غذا است. امریکایی‌ها ۴ درصد از جمعیت جهان را دارند اما ۳۴ درصد از غذای جهان را در اختیار دارند. امروز کشاورز ایرانی تولیدکننده قدرت و سرباز امنیت جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: علی‌رغم تغییر اقلیم جهانی، امروز ظرفیت تولید در ایران در جنوب غرب آسیا نظیر ندارد، اگر ما شاخص قدرت غذا را در غرب آسیا مورد بررسی قرار دهیم، ایران مقام اول را در جنوب غرب آسیا دارد.

ساداتی‌نژاد در رابطه با اقتصادی کردن کشاورزی گفت: کشاورزی در ایران معیشتی است و باید به سمت کشاورزی تجاری و اقتصادی برویم. کشاورزی ما خرده‌مالکی است و باید معیشت کشاورز پایدار شود. طبق امر مقام معظم رهبری باید در کشاورزی به خودکفایی و تامین معیشت کشاورز ایرانی برسیم و بر اساس الگوی کشت و کشاورزی قراردادی در کشور حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: مدرن‌ترین ابزار جهانی برای حمایت از کشاورز به خصوص در بخش‌های خرده‌مالکی، کشاورزی قراردادی است. در ابتدای سال ۱۴۰۱ با نظر رئیس‌جمهور قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد و ۸۳ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان ایرانی پرداخت شد که معادل ۵ سال گذشته بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قیمت گندم قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کند لذا این افزایش قیمت حرکت به سمت اقتصادی شدن کشاورزی کشور است. خرید گندم ۵۵ درصد در کشور افزایش یافت و از ۴.۵ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن رسید و ۱۳۵ درصد قیمت گندم افزایش یافت.

وی افزود: ماموریت رئیس‌جمهور به وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی است لذا ما با استناد به این ماموریت در بخش‌های دیگر کشاورزی هم حرکت می‌کنیم. تولید در بخش غلات ۱۷ درصد رشد داشته است، ۲۰ درصد رشد در بخش شیلات داشته‌ایم که نشان می‌دهد کشاورزان ما باغیرت پای سفره مردم ایستاده‌اند.

ساداتی‌نژاد گفت: با جنگ روسیه و اوکراین و علی‌رغم اصلاح اقتصادی ما در کشور کمبود، صف و جیره‌بندی نداشتیم که به دلیل غیرت کشاورز، دامدار، مرغدار و باغدار ایرانی است که پای سفره مردم کشور ایستادند.

وی ادامه داد: براساس قانون کاداستر در مجلس شورای اسلامی باید تا سال ۹۹ سند تک برگ در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما در شروع دولت سیزدهم تنها ۴ درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده بودند. کشاورز ایرانی بدون سند نمی‌تواند حرکت مثبت در راستای تولید داشته باشد. برای صیانت از اراضی باید سند تک برگ برای آن صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دستور رئیس جمهور وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی را سنددار کند.

وی با اشاره به مشترک بودن این موضوع بین سه قوه در کشور، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۷۰۰ درصد از صدور اسناد اراضی افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند بودند که امروزه به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ در کمیسیون رفع تداخلات تمامی رفع تداخلات کشاورزان با منابع طبیعی را رفع خواهیم کرد، تصریح کرد: این مهم با نگاه به نفع کشاورزان کشور رقم می خورد و تا پایان دولت تمام اراضی دارای سند می‌شوند تا نگرانی کشاورزان در روستاها با منابع ملی و طبیعی حل و فصل شود البته نگاه دولت در این زمینه نگاه حمایت از کشاورزی است.

به گفته ساداتی‌نژاد، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارای اهمیت بوده و ۱۱.۷ از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: البته سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ۴ درصد انجام شده؛ یعنی سرمایه از بخش کشاورزی رفته است، به معنی آن است که صنایع تبدیلی در استان‌ها و شهرستان‌های ما کم است.

وی با بیان اینکه کشاورزان ما خام فروش هستد، افزود: منافع محصول تولیدی کشاورزان را دیگران بهره مند می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر برنامه‌ریزی انجام شده با آمایش در شهر و استان‌ها، افزود: کمبود صنایع تبدیلی در استان‌ها و شهرهای مختلف شناسایی شده تا بتوانیم محصول در همان استان فرآوری شود.

وی از سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی در استان گلستان دعوت کرد و در این زمینه افزود: از محل بند الف تبصره ۱۸ این سرمایه‌گذاری را در بسته بندی، سردخانه و …. حمایت می کنیم تا ارزش افزوده محصول به کشاورز برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه ما در بخش کشاورزی رسیدن به قدرت اول غذا در جنوب غرب آسیا است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر ترکیه و رژیم صهونیستی بر این کرسی نشسته اند، افزود: ظرفیت و پتانسیل آن در کشور وجود دارد و با برنامه ریزی انجام شده با کمک کشاوزان در این سمت در حرکت هستیم.

وی با مقایسه پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی در دولت سیزدهم و پیش از آن، گفت: در طول ۵ سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تسیهلات در بخش کشاورزی تسیهلات ارزان قیمت پرداخت شده در حالی که در سال اول دولت سیزدهم ۵ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به بخش کشاورزی تسهیلات داده شده است؛ لذا نگاه کلان دولت در حوزه حمایت مالی در بخش کشاورزی است.

به گفته وی، در سال آینده نیز استمرار حمایت از بخش کشاورزی توسط دولت را شاهد خواهیم بود.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه استان گلستان قطب امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود، افزود: این استان یک لنگرگاه مطمئن برای امنیت غذایی ایران به شمار میرود؛ در بخش تولید مرغ و صنعت طیور یک ماه تامین پروتئین سفید مردم ایران توسط استان گلستان انجام می‌شود؛ بیش از ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی و تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن تولید گوشت قرمز توسط این استان انجام می شود.

وی یادآور شد: ۴۴۰ هزار تن گندم در پایان دولت قبل خریداری شد در حالی که در سال زراعی گذشته ۷۷۰ هزار تن گندم تحویل داده شده که نشان دهنده عزم و اراده تولید دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود نیروهای توانمند در حوزه کشاورزی و وجود دانشگاه‌های خوب در استان گلستان، افزود: در سفر استانی رئیس جمهور به استان گلستان ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی دیده شده که در مقایسه با سایر سفرهای استانی رتبه اول اعتبارات تخصیصی برای استان گلستان است که نشان دهنده اهمیت استان گلستان در نگاه دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: در سفر امروز تصمیم گرفتیم تمام اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی را به استاندار استان گلستان تفویض کنیم تا با همراهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان برای هیج تصمیمی زمان از دست نرود تا از وزارتخانه مجوزی و یا جوابی داده شود.

وی افزود: این مهم باعث می شود موتور تحرک بخش کشاورزی با سرعت بیشتری حرکت کند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: بند “ت” تبصره ۸ قانون ۱۴۰۱ لایحه ۲ فوریتی به مجلس ارسال شد تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی بر اساس این بند هزینه شود.

وی با اشاره به اهمیت زهکشی برای اراضی کشاورزی، گفت: با همراهی قرارگاه سازندگی بنا شده تا از محل این تبصره این مهم انجام شود.جاده بین مزارع، مرمت قنوات، آبخیزداری و آبیاری نوین و زیرساخت های شهرک های گلخانه ای و شیلاتی حرکت و جهش پرشتاب در این استان را ایجاد کنیم تا میزان تولید و تولید ثروت را در این استان بالا ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز در بخش طیور از یک سامانه رونمایی شده و استان گلستان از بزرگترین تولیدکننده گوشت طیور برای پایتخت به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه مردمی ترین بخش اقتصاد ایران کشاورزی است، افزود: ۹۸ درصد کشاورزی در اختیار مردم است و اتحادیه درخواست واگذاری امور داشته اند ، ما در صنعت طیور بخش بازار را به اتحادیه مرغداران واگذار کردیم.

مقام عالی وزارت با تاکید بر اینکه بزرگترین حامی مرغداران نیز اتحادیه های آنان است، افزود: به سمت حمایت اتحادیه در بخش کشاورزی در حرکت هستیم.

وی گفت: امسال ۲۰ درصد سطح کشت پنیه رشد داشته و به استان گلستان به دلیل ظرفیت در این محصول نگاه ویژه به آن داریم؛ رییس جمهور نیز دستور داده تا سازمان پنبه مجددا احیا شود.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: برای اولین بار کشاورزان ما در تعیین قیمت شریک شدند؛ قیمت محصولات کشاورزی در تیرماه بر اساس قانون تعیین می کنیم، اگر قیمت محصول در زمان برداشت کمتر از آن بود باید خرید تضمینی در آن محصول انجام شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت