English | پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

ساداتی‌نژاد در جلسه قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری: همکاری بانک‌های تجاری برای ارتقای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ضروری است

وزیر جهاد کشاورزی بر همکاری هرچه بیشتر بانک‌های تجاری برای جذب سرمایه در بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی بر لزوم عمل به تعهد در بخش کشاورزی توسط بانک‌های تجاری تاکید کرد.

وی با بیان این که برای حفظ حوزه امنیت غذایی کشور باید تلاش شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری اشاره کردند امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است لذا باید برای همه ما مسئله درجه یک باشد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هیچ اولویتی در هیچ کشوری قابل رقابت با اولویت غذا نیست، جنگ روسیه و اوکراین به خوبی این موضوع را نشان داد؛ بحث امنیت غذایی در قانون همه کشورها هست اما با جنگ روسیه و اوکراین اهمیت آن مشخص شده است و هنوز عوارض آن مرتفع نشده است، البته ما به دلیل برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی هیچ صف و کمبودی نداشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام دنیا به بخش غذا و کشاورزی یارانه می‌دهند تا بتوانند با صنایع پتروشیمی و فولاد رقابت کنند و سرمایه‌گذاران را به سمت کشاورزی جذب می‌کنند، اگر ما در این زمینه تلاش نکنیم سرمایه به سمت صنعت می‌رود و خروجی آن کمبود در آینده خواهد بود.

ساداتی‌نژاد اذعان داشت: برای رسیدن به توسعه باید بتوانیم به میزان مشارکت در gdp سرمایه‌گذاری داشته باشیم اما با ۱۱.۷ درصد مشارکت در gdp تنها ۴ درصد سرمایه‌گذاری داشته ایم و نتیجه آن این است که در استان‌های کشور یکی از مطالبات اصلی کامل شدن زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ضایعات می‌شود که به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در کشور است و این میزان ضایعات به معنی اتلاف ۱۳ متر مکعب آب است.

مقام عالی وزارت خواستار شد: بانک‌های تجاری با بخش کشاورزی و حوزه غذا مهربان‌تر باشند و کمک کنند سرمایه‌گذاری در این بخش رشد پیدا کند.

وی با اشاره به این که در زمینه گندم از ۳۰ هزار میلیارد تومانی که طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ باید به بخش کشاورزی اختصاص می‌دادیم ۱۵ هزار میلیارد تومان آن را بانک کشاورزی در کمتر از ۲۴ ساعت پرداخت کرد، یادآور شد: ۱۵ همت دیگر را که ۸ بانک تجاری باید پرداخت می کردند بیش از دو ماه به طول انجامید.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: غذا برای کشور امنیت و اقتدار به دنبال دارد و حاکمیت غذا در دنیا بسیار مهم است.

وی ادامه داد: شرایط ایران در حوزه غذا و در جنوب غرب آسیا از همه کشورهای این منطقه بهتر است اما عدم سرمایه‌گذاری باعث شده نتوانیم به جایگاه خود برسیم و منابع ما در حال از بین رفتن است‌.

طراحی سایت توسط فراکارانت