English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

ساداتی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری: تشریح دستاوردهای همکاری ایران و چین در بخش کشاورزی/ افزایش ۵ برابری صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین در ۱۰ ماهه گذشته

وزیر جهاد کشاورزی دستاوردهای همکاری ایران و چین در بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به کشور چین را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، شامگاه ۲ اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره “دستاوردهای همکاری ایران و چین در بخش کشاورزی” در سفر به چین، گفت: در دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی پنج محور اساسی را پیگیری کرده‌ایم که یکی از محورهای آن دیپلماسی غذایی است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی ضمن حمایت از تولید و تقویت آن، بازارهای صادراتی را برای تولیدات انجام شده در بخش کشاورزی مهیا کرده و سعی در رفع موانع و مشکلات آن دارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به برپایی قرارگاه دیپلماسی غذایی در روزهای چهارشنبه هر هفته در وزارتخانه، یادآور شد: رفع ممنوعیت‌های صادراتی، ساماندهی واردات محصولات کشاورزی، رفع مشکلات گمرکی، حمل و نقلی و … موجود در بخش کشاورزی، از اهداف قرارگاه دیپلماسی غذایی است.

وی با بیان این که سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، وزارت راه و شهرسازی، اتاق تعاون ایران، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، صادرکنندگان و واردکنندگان اعضای این قرارگاه هستند، ادامه داد: تاکنون ۴۵ جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی برگزار شده و مصوبات خوبی را داشته است و شاهد کمک ارزشمند قرارگاه دیپلماسی در بخش صادرات محصولات کشاورزی بوده‌ایم.

فرآیندمحور شدن صادرات در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی به فرآیندمحور شدن صادرات در بخش کشاورزی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر بسترهای تولید برای کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی دارای اهمیت بوده و سازوکار فرایند آن مهم است.

وی با بیان این که ابتدای دولت شاهد محدودیت صادرات فلفل دلمه‌ای به کشور روسیه بودیم و برای عدم تکرار این مهم با توجه به باکیفیت بودن محصولات تولیدی کشورمان و عدم از دست رفتن بازارهای صادراتی، سامانه ردیابی و شناسنامه‌دار شدن بسترهای تولید محصولات کشاورزی “سماک” را راه‌اندازی کردیم.

به گفته ساداتی‌نژاد، تمامی مراحل تولید محصولات کشاورزی ثبت می‌شود به طوری که این مهم در محصولات صادراتی آغاز شده و در حال حاضر تولید محصولات گلخانه‌‌ای مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای و بادمجان دارای شناسنامه تولید هستند و فرآیند تولید این محصولات در نوع آفت‌کش، کود و نوع تولید مشخص شده و با توجه به “کدخوان” مندرج در محصول قابل ردیابی توسط کشور مقصد است.

عدم محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اوراسیا و روسیه

وی با تاکید بر این که محدودیت در صادرات به کشورهای روسیه و اوراسیا در حال حاضر وجود ندارد، تصریح کرد: مجوزها به صورت آنلاین بین دو کشور صادر می‌شود.

مقام‌عالی وزارت با اشاره به شناسنامه‌دار کردن باغات کشور افزود: در محصولات باغی مانند سیب، کیوی، خرما و پرتقال شناسنامه تولید در ۶ ماه آینده برای صادرات محصولات ایرانی بدون دغدغه‌مندی را ایجاد می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به تعیین حد مجاز باقیمانده آفت‌کش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: حد مجاز باقیمانده آفت‌کش‌ها در گذشته در ۴۰ محصول کشاورزی مشخص شده بود و در برخی مواقع محصول صادراتی دچار مشکل می‌شد زیرا در این زمینه، استاندارد کشور هدف رعایت نشده بود، بنابراین در سال اول دولت برای حمایت از محصولات کشاورزی کشور در بازارهای جهانی حد مجاز باقیمانده آفت‌کش‌ها در ۱۸هزار محصول تعیین و تکلیف شد.

وی با بیان این که تا پیش از دولت سیزدهم، ۴ آزمایشگاه فعال برای صدور گواهی محصولات کشاورزی در کشور وجود داشت، گفت: در حال حاضر این آزمایشگاه‌ها به ۲۰ مورد رسیده است و محصول کشورمان در همان استان صادر کننده، گواهی بهداشتی از آزمایشگاه مورد تایید سازمان غذا و دارو دریافت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دستورالعمل‌های صادراتی برای خوراک دام، طیور و آبزیان با توجه به وجود ۷۰۰ کارخانه خوراک دام صادر و شیوه‌نامه برای صادرات گیاهان دارویی نیز در قرارگاه دیپلماسی تصویب و ابلاغ شده است .

وی به رفع موانع صادراتی پس از ۱۶ سال به کشور پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: صادرات کیوی به هند و مرغ به عراق پس از ۶ سال نیز از سر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که محصولات کشاورزی فسادپذیر بوده و به کانتینرهای یخچال‌دار برای حمل و نقل نیاز دارد، گفت: تمهیداتی در راستای تولید کانتینرهای یخچالدار توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است البته در صورت عدم تامین، توسط این شرکت‌ها می‌توانیم بخشی از آن را از طریق واردات تامین کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر از شبکه حمل و نقل کشورهای هدف مانند روسیه برای صادرات محصول به همان کشور استفاده می‌شود.

مقام‌عالی وزارت به حضور محصولات ایرانی در سبد غذای همسایگان کشور اشاره کرد و گفت: این مهم امنیت‌آور بوده و باید صادرات به کشور همسایه در محصولات کشاورزی تسهیل شود.

حضور ایران در بازار ۱۰ میلیارد دلاری لبنیات چین

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر ریاست جمهوری به کشور چین، یادآور شد: بازار کشور چین بازار بزرگی است و در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به صادرات محصولات ایرانی به این کشور شده است.

وی با اشاره به امضای سه تفاهم‌نامه کشاورزی با کشور چین، گفت: یکی از تفاهمات انجام شده در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی است که در این راستا، شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات خود را به کشور چین صادر کنند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بازار چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی است که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشومان تولید می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: تا دو سال آینده بتوانیم تا ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات لبنی به کشور چین داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را صادرات محصول سیب به کشور چین عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات باغی کشور سیب است که در فاز اول حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات برای کشور چین در نظر گرفته شد که در کنار بازار صادراتی کشور پاکستان می‌تواند برای تولید کنندگان ما موثر واقع شود.

وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف این مهم محقق می‌شود که زراعت یکی از حوزه‌های آن است؛ در این حوزه دیم و بذر دارای اهمیت بوده و مکانیزاسیون نیز جذابیت بسیاری برای بخش کشاورزی دارد.

به گفته وی، در حوزه آبزیان اعم از تولید میگو، ماهیان خاویاری و … بازارپسندی خوبی در کشور چین وجود دارد .

اهمیت بخش کشاورزی در بیانیه مشترک روسای جمهور ایران و چین

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در بیانیه مشترک روسای جمهور دو کشور به بخش کشاورزی اهمیت داده شده است، گفت: در این زمینه طرف چینی ایجاد یک کانال سبز برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران را در بیانیه مشترک درج کرده است و این مهم سبب کاهش بروکراسی‌های اداری خواهد شد.

به گفته وی، طرف چینی در بیانیه خود توسعه اجتماعی، اقتصادی و همکاری کشاورزی، ارتقای امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را اعلام کرده است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که پروژه‌هایی در کشور وجود دارد که می‌توانند سبب کار مشترک با کشور چین شوند، افزود: زهکشی اراضی و ایجاد آبیاری نوین در مناطق مختلف، سبب ارتقای تولید محصولات کشاورزی می‌شود و در برخی محصولات به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

افزایش ۳۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی به چین در ۱۰ ماهه گذشته

وی با بیان این که در ۱۰ ماهه گذشته صادرات به چین با رشد بسیار خوبی به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است، گفت: این مهم نسبت به چهار سال قبل ۵ برابر شده که ناشی از رفع مسایل، مشکلات قرنطینه‌ای و انعقاد توافقنامه‌ها است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که نگاه صادرات‌محور به کشور چین وجود دارد، خاطرنشان کرد: واردات نهاده‌های کشاورزی، کودهای شیمیایی، ماشین‌آلات و ادویه‌جات از کشور چین مدنظر است.

وی به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی چین نیز اشاره کرد و گفت: کیفیت محصولات کشاورزی ایرانی مورد تاکید مقامات کشور چین بوده و بهره‌برداران بخش کشاورزی و تجار می‌توانند از این مهم بهره ببرند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی محدودیتی در حوزه صادرات به کشور چین وجود ندارد.

وی به ایجاد کمیته همکاری مشترک اشاره کرد و افزود: این کمیته می‌تواند موانع موجود در حوزه صادرات را با کمترین بروکراسی رفع کند.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر استفاده از تجربیات چین در زمینه بیابان‌زدایی، گفت: تصمیم بر آن شده تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت در جهان برای ترسیب کربن کاشته شود و کشورهای مختلف در این زمینه تعهدات مختلفی را داده‌اند.

وی ادامه داد: در این زمینه کشور چین برای کاشت ۸۰ میلیارد درخت تعهد داده است؛ همچنین کشور ترکیه ۸ میلیارد درخت، عربستان ۵۰ میلیارد درخت، پاکستان ۲ میلیارد برای کاشت درخت تعهد داده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کاشت درخت یک ضرورت به شمار می‌رود، گفت: در طول ۸ ماهه گذشته مطالعات علمی و تحقیقاتی در زمینه نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور انجام شده و از روز درختکاری در هفته منابع طبیعی این طرح آغاز می‌شود و سالانه ۲۵۰ میلیون نهال توسط ایرانیان کاشته خواهد شد.

وی از مردم کشورمان دعوت کرد تا در این پویش مهم شرکت کنند.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: استفاده از آب سبز با توجه به تحقیقات علمی و فناوری براساس گونه‌های بومی و جانمایی طبق نظر کمیته علمی در این مهم مورد تاکید بوده، همچنین بذرکاری، بوته‌کاری، استفاده از پروژه‌های آبخیزداری و احیای جنگل‌های زاگرس و البرز در این زمینه مد نظر است.

طراحی سایت توسط فراکارانت