English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سرمایه گذاری ۵۲۰۰ میلیارد تومانی دولت یازدهم برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی/ تراکتورها و کمباین های با عمر بالای ۱۳ سال پلاک گذاری می شوند

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از سرمایه گذاری ۵۲۰۰ میلیارد تومانی دولت یازدهم برای توسعه ناوگان کشاورزی خبر داد و گفت: مجوز پلاک گذاری تراکتورها و کمباین های با عمر بالای ۱۳ سال در دست عملیاتی شدن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،دکتر کامبیز عباسی امروز دوشنبه در نشست فنی تخصصی برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی کشور در کرج گفت:ظرف سه و نیم سال فعالیت دولت یازدهم بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور با عمر زیر ۱۳ سال پلاک گذاری شده است و اخیرا در زمینه پلاک گذاری تراکتور و کمباین های بالای ۱۳ سال نیز موافقت صورت گرفته که امیدوارم تا پایان برنامه ششم توسعه همه این ماشین آلات صاحب پلاک،شناسنامه و سند مالکیت شوند.
وی بهره گیری از سند ماشین آلات کشاورزی برای دریافت تسهیلات را از مزایای طرح پلاک گذاری و سند دار شدن این ماشین آلات عنوان کرد.
عباسی با بیان این که فاز نخست پلاک گذاری تراکتور و کمباین های زیر ۱۳ سال در گذشته و به طور محدود صورت گرفته است،اظهار داشت: در دولت یازدهم با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و پلیس راهور ناجا،پلاک گذاری با جدیت بیشتری انجام می شود.
وی سرمایه گذاری بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومانی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی را اقدامی بی سابقه در دولت یازدهم دانست و گفت: دستورالعمل های بانکی مطابق با شرایط تمام متقاضیان است و ما باید تلاش کنیم که دستورالعمل های بانک کشاورزی متناسب با شرایط کشاورزان باشد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی،افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولیدات کشاورزی طی سه سال و نیم اخیر از جمله گندم را مرهون توسعه مکانیزاسیون دانست و اذعان داشت: طی این مدت،دو هزار و ۳۸۰ دستگاه نشاکار برنج وارد مزارع شده که رشد ۵۷ درصدی را نشان می دهد و با این اقدام ۱۰۰ هزار هکتار به سطح کشت مکانیزه برنج اضافه شده است.
وی افزود: در سه سال و نیم گذشته ۴۹ هزار و ۷۳۸ دستگاه تراکتور متوسط زراعی،۲۶ هزار دستگاه انواع تراکتور نیمه سنگین و ۱۹۰۰ دستگاه کمباین متوسط و نیمه سنگین وارد عرصه کشاورزی شده است.
عباسی ادامه داد: در کمباین های برداشت غلات،رشد ۱۵ درصدی داشته ایم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در عین حال خواستار مشارکت بخش خصوصی و تحقیقات برای پیشبرد اهداف و برنامه های این مرکز شد و اعلام کرد: توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی،جنگل و مرتع و گلخانه ها مورد تاکید و حمایت وزارت جهاد کشاورزی فرار دارد و از این رو زمینه فعالیت بیشتر پژوهشگران در این حوزه ها وجود دارد.
وی درباره کاهش ضایعات نیز گفت:در حال حاضر با توسعه مکانیزاسیون،ضایعات برداشت غلات به ۵٫۷۴ درصد رسیده و هدف ما این است که در یک بازه زمانی این عدد به چهار درصد کاهش یابد.
عباسی،نقش مکانیزاسیون در کاهش آسیب های سرمازدگی و تگرگ در باغات کشور را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت:در این حوزه،ماشین های زیادی شناسایی شده و کشاورزان هم از سامانه های ضد تگرگ استقبال کردند به طوری که در جلفا ۱۴ دستگاه از این سامانه ها جذب شده است.
وی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را ۱٫۵۴ اسب بخار در هکتار عنوان و اعلام کرد:در افق برنامه باید این عدد به ۲٫۱ اسب بخار برسد.
عباسی،توجه به زنجیره کامل عملیات در فرایند توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اعم از خاک ورزی،کاشت،داشت و برداشت را مهم خواند و گفت:توسعه مکانیزاسیون باید در راستای تولید پایدار،حفاظت از منابع پایه آب و خاک با محوریت کاهش تقاضای آب باشد.

طراحی سایت توسط فراکارانت