English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

سهم عشایر در بودجه سالانه در نظر گرفته شود/ تنوع‌بخشی به کسب و کار عشایر با ابلاغ ۴ طرح اقتصادی

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در بودجه سالانه خود سهم عشایر را در نظر بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، عباس پاپی‌زاده در شورای عشایری مازندران که با حضور رئیس فراکسیون عشایری مجلس، استاندار و مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی برای خدمات‌دهی مناسب به جمعیت عشایری کشور صورت گرفته است.

وی با بیان این که برابر داده‌های آماری ۱۵ درصد عشایر کشور از نعمت برق و حدود ۳۰ درصد نیز از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در بودجه سالانه خود سهم عشایر را در نظر بگیرند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به تهیه، تدوین و ابلاغ چهار طرح اقتصادی با عنوان تنوع‌بخشی به کسب و کار عشایر، افزود: این چهار طرح اقتصادی در زمینه‌های توسعه کشت گیاهان دارویی، زنجیره تولید گوشت قرمز، گردشگری و صنایع دستی است که با اجرا شدن آنها علاوه بر اشتغالزایی می‌توانیم نسبت به پایداری جمعیت خانوارهای عشایری نیز اقدام کنیم.

پاپی‌زاده با اشاره به این که عشایر کشور با توجه به وقوع خشکسالی در دو سال گذشته، علاوه بر بحث معیشتی، در تامین نهاده‌های دامی و تولید گوشت قرمز دچار مشکل خواهند شد، گفت: این طرح‌های اقتصادی با هدف کمک به بهبود وضعیت اقتصادی جمعیت عشایری تهیه و در استان‌ها مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

رئیس فراکسیون امور عشایر مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: برای مرمت و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری بیش از هزار میلیارد تومان و برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی عشایر نیز حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شد.

علی کریمی فیروزجایی بر لزوم شناسایی و دسته‌بندی مشکلات جامعه عشایری تاکید کرد و با بیان این که باید متناسب با مشکلات و تعیین اولویت‌ها نسبت به رفع موانع فرارو اقدام کرد، گفت: باید با توانمندسازی خانوارهای عشایری، به رشد اقتصادی این خانوارها کمک کرد.

استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت جامعه عشایری در تولید گوشت قرمز، محصولات لبنی و همچنین صنابع دستی، افزود: باید از ظرفیت جامعه عشایری استان در تولید و خودکفایی برخی محصولات و همچنین توسعه صنعت گردشگری استفاده کنیم.

حسینی‌پور افزود: با وجود چهار هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری در مازندران و تولید گوشت قرمز توسط آنان، در صورت استفاده بهینه از این ظرفیت، دیگر نیازی به واردات گوشت قرمز از دیگر استان‌ها نیست.

طراحی سایت توسط فراکارانت