English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضرورت تشکیل و تکمیل زنجیره های تولید کشاورزی/وزارت جهاد کشاورزی در سیاست های بازرگانی منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را در نظر می گیرد

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یکی از اهرم های تشکیل و تکمیل زنجیره های تولید است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمد شفیع ملک زاده امروز یکشنبه در نشست خبری افزود: بخش کشاورزی نیاز مبرم به برنامه هایی همچون تامین زنجیره های تولید دارد و اگر قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی لغو و به وزارتخانه دیگری منتقل شود، یک عقب گرد محسوب می شود و صدمات زیادی به بخش کشاورزی وارد می کند.
وی اظهار داشت: از زمان اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، برنامه ها و سیاست ها در راستای منافع کشاورزی شکل گرفته و از واردات بی رویه محصولات که در گذشته صورت می گرفت جلوگیری شده است.
ملک زاده ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی امروز در سیاست های بازرگانی خود و در تنظیم بازار، منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان و امنیت اقتصادی کشور را در نظر می گیرد.
وی با اشاره به واردات دو میلیون تنی شکر در سال ۹۲ و قبل از آن تصریح کرد: با سیاستگذاری های وزارت جهاد کشاورزی رقم واردات شکر در سال ۹۵ به کمتر از ۷۰۰ هزار تن رسیده که کمک به جامعه کشاورزی تلقی می شود.
رییس نظام صنفی کشاورزی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اولویت های این نهاد در تشکیل زنجیره های تولید گفت: تشکیل و تکمیل زنجیره تولید در سه محصول مرکبات، سیب و نخل در اولویت کاری ما قرار گرفته و با استقبال تولید کنندگان زنجیره تولید در بخش دام، تولید گوشت و تخم مرغ، زراعت و سایر بخش ها تشکیل خواهد شد.
وی افزود: اکنون ۵۰ درصد کار تشکیل زنجیره تولید مرکبات پیش رفته است.
ملک زاده با بیان این که تشکیل زنجیره تولید نیاز به تعامل و رایزنی با بخش ها و دست اندرکاران مختلف کشاورزی دارد، اذعان داشت: به لحاظ عقب ماندگی تاریخی در حوزه کشاورزی، نمی توان انتظار معجزه در تشکیل فوری زنجیره های تولید داشت.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در زمینه کشت فراسرزمینی نیز گفت: ما برای کشاورزانی که به دلیل کم آبی، مزارع خود را رها کرده اند، به دنبال ایجاد اشتغال هستیم و بهترین راهکار برای آنان کشت فراسرزمینی است.
رییس نظام صنفی کشاورزی ایران افزود: این نهاد تاکنون صدها کشاورز را برای انجام کشت فراسرزمینی به وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است.
وی در باره صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت:اتخاذ سیاست های غلط در گذشته،بالا بودن هزینه های تولید و قیمت تمام شده،بسته بندی نامناسب، بوروکراسی طولانی برای صادرکنندگان و تعرفه های بالا مانع از توسعه صادرات بخش کشاورزی شده است.
ملک زاده افزود: بیشترین آسیبی که به تولیدکنندگان بخش کشاورزی وارد می شود به حوزه بازار رسانی و صادرات برمی گردد.
وی در عین حال ایجاد شرکت های هلدینگ با مشارکت کشاورزان را از راهکارهای توسعه صادرات و مدیریت تولید و عرضه نام برد.
ملک زاده در باره ضایعات محصولات کشاورزی اظهار داشت: در ایران نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود بخشی از آن به علت فرسودگی ماشین آلات کشاورزی، نارسایی بخش حمل و نقل و نداشتن انبار ها و سردخانه های مناسب به ضایعات تبدیل می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که از طریق توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و با حمایت دولت، ضایعات محصولات کاهش یابد.

طراحی سایت توسط فراکارانت