English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضرورت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج حفاظت از خاک/ تشکیل شورای عالی خاک با هدف سیاستگذاری در بالاترین سطوح کشوری

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج حفاظت و مدیریت بهره‌برداری از خاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی امروز دوشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در گفت وگو با خبرنگار ما آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی را مهمترین گام برای احیای خاک‌های کشاورزی ارزیابی و تصریح کرد: نیاز داریم در زمینه احیای و مراقبت از خاک و برنامه‌هایی که بهره‌برداران در مزارع، باغات و عرصه‌های منابع طبیعی انجام می دهند، اقدامات ترویجی و آموزشی بیشتری انجام شود تا فرسایش و تخریب خاک به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی نزدیک به ۱.۳ میلیون هکتار معادل حدود ۱۵ درصد اراضی درجه یک و نزدیک به ۶.۵ میلیون هکتار نیز اراضی درجه ۲ تا ۴ هستند.

عباسی اظهار داشت: شوری، تخریب و کمبود مواد آلی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های خاک کشاورزی کشور است و احیا و توجه به خاک، بسیاری از مسایل را حل و فصل می‌کند.

وی وقوع بسیاری از مسایل به ویژه در حوزه زیست‌محیطی را در نتیجه تخریب خاک دانست و گفت: خاک بستر تولید است و بیش از ۹۵ درصد تولید غذا به این منبع پایه وابسته است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: عوامل انسانی، طبیعی، شهری و غیرشهری از عوامل تخریب و فرسایش خاک هستند.

وی در همین حال به کشاورزان توصیه کرد از خاک به عنوان منبع ارزشمند تولید مراقبت کنند و برای مدیریت بهتر و پایدار خاک برنامه‌ریزی انجام دهند و آموزش‌های لازم را از طریق ترویج استان‌ها دنبال کنند.

عباسی درباره تشکیل شورای عالی خاک نیز گفت: با تشکیل این شورا در عالی‌ترین سطح و با حضور رییس‌جمهوری می‌توان سیاستگذاری کرد.

وی با اشاره به ارایه پیشنهاد تشکیل شورای عالی خاک از سوی این معاونت، ابراز امیدواری کرد با پی‌گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی و حمایت مسوولان، این شورا تشکیل و تصمیمات خوبی در آن برای خاک کشاورزی گرفته شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت