English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

طرح آبیاری تحت‌فشار در میامی افتتاح شد.

هم‌زمان با هفته دولت طرح آبیاری تحت‌فشار در میامی با حضور استاندار و برخی از مسئولان شهرستان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در آئین افتتاح این پروژه با بیان اینکه این طرح آبیاری در مساحت ۷۸ هکتار و در ۲ فاز اجرا شده است اظهار داشت: در فاز اول ۵۸/۹ هکتار و در فاز دوم نیز ۱۹.۱ افتتاح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اجرای این پروژه از محل اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین شده است افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه در مجموع ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده و در دو فاز اجرا شده است.

قاسمی گفت: در فاز نخست مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین دولتی ۶ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال و در فاز دوم نیز مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین دولتی ۵ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ریال بوده است.

وی نوع سیستم این طرح آبیاری رو «تیپ» عنوان کرد و گفت: الگوی کشت نیز در فاز نخست گندم، چغندرقند، ذرت و در فاز دوم نیز جو و ذرت بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: هدف از اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار ارتقای راندمان آبیاری، توزیع یکنواخت آب در سطح اراضی و در نتیجه استفاده صحیح و بهینه آب در اراضی افزایش کیفیت و کمیت محصولات و در نتیجه افزایش میزان تولید به ازای چه مقدار آب مصرفی در واحد سطح است.

قاسمی از کاهش چشمگیر مصرف سم و کود در واحد سطح، کاهش قابل‌توجه رشد علف‌های هرز و آفت‌ها، کاهش هزینه کارگری، جلوگیری از فرسایش خاک، مدیریت بهره‌برداری از منابع زیرزمینی، تسهیل در مدیریت بهره‌وری آب و امکان پخش کود به همراه آب و به‌صورت یکنواخت را از دیگر مزایای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار عنوان کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت