English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

طرح احیای مراتع و تأمین علوفه در کشور اجرایی می‌شود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از اجرای طرح احیای مراتع و تامین علوفه در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان منابع طبیعی، حسن وحید در نشست استانی کارگروه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان گلستان، با اشاره به بحث‌های زیست‌محیطی و چالش‌های بزرگ مواجهه با منابع طبیعی مانند سیل، فرسایش و مهاجرت‌های اکولوژیکی، اظهار داشت: مدیریت حوزه آبخیز یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اشکال مدیریت منابع و تولید است.

وی با بیان این که بیش از ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که پوشش گیاهی در ۵۴ میلیون هکتار آن ضعیف و کم‌بازده است، افزود: طرح احیای مراتع و تأمین علوفه در قالب طرح‌های مرتعداری در سطح ۵۰ میلیون هکتار تهیه شده است که در صورت تامین اعتبار می‌توان نابسامانی به ویژه در مراتع فقیر را برطرف کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: قرق مراتع، بهره‌برداری، مدیریت چرا، مدیریت کوچ، احیای مراتع و اجرای طرح‌های حفاظت آب و خاک برای احیای مراتع و جنگل‌ها مورد توجه است.

ابوطالب قزل‌سفلو مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور نیز در این مراسم با اشاره به میزان فرسایش و رسوب در کشور، گفت: گرمایش جهانی و پدیده تغییر اقلیم باعث تغییر رفتارهای بارشی در دنیا شده است، این بدان معنی است که زمانی که سطح خاک کاملا خشک و همچنین عاری از پوشش گیاهی باشد، این امر باعث وقوع سیل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این جلسه اظهار داشت: برای محقق شدن طرح احیای مراتع و تامین علوفه در استان نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون و فراسازمانی است.

نجفی‌نژاد گفت: برای اجرای موفق این طرح باید آموزش در اولویت باشد و سازمان منابع طبیعی نیز باید از جوامع محلی و مشارکت مردم برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

در ادامه این مراسم، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان درباره حوزه‌های آبخیز پرمخاطره در استان گفت: حوزه گرگانرود از حوزه‌های مهم استان است که هم مرتع، هم جنگل و هم تعداد بالایی روستا در این حوزه زندگی می‌کند و بیشتر نقاط را پوشش داده است و یک حوزه بحرانی در سطح استان است.

حمید سلامتی با تاکید بر بحث ریزگردها در استان گفت: حوزه اترک نیز یکی از حوزه‌های بسیار با اهمیت در این خصوص بوده که بین ۳ استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

طراحی سایت توسط فراکارانت