English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

طرح نوسازی و جایگزینی باغات استان سمنان آغاز شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از آغاز طرح نوسازی و جایگزینی باغات این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: استان سمنان دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید محصولات باغی است.

وی با بیان اینکه محصولات باغی این استان از نظر کیفیت و همچنین عملکرد در سطح مطلوبی است گفت: برخی از باغات این استان نیاز به نوسازی و جایگزینی دارد که مرحله نوسازی این باغات در استان سمنان آغاز شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: عملکرد مطلوب و همچنین کیفیت بالای محصولات باغی استان سمنان علی رغم محدودیت منابع آبی به دست آمده و این نشان دهنده ظرفیت مطلوب این باغات در این استان است.

قرائیان با بیان اینکه برخی از سطوح باغی استان نیاز به نوسازی و جایگزینی دارد گفت: از مجموعه ۷۰هزار سطح باغات این استان ۲۵ هزار هکتار درجه یک بوده و نیاز به نوسازی و بهسازی و تغییر ندارد و در واقع این باغات بهینه هستند.

وی افزود: ۳۰ هزار هکتار از باغات این استان از نوع درجه ۲ بوده و نیاز به اصلاحات جزئی دارند و قابل بهره‌برداری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار هکتار باغات استان از نوع درجه ۳ بوده که نیاز به نوسازی و جایگزینی دارد.

قرائیان با بیان اینکه این باغات یا باید جمع‌آوری شده و یا با باغات جدید و مکانیزه جایگزین شود گفت: نیاز است که این باغات و درختانی که نا مرغوب و حساس و ضعیف هستند جمع آوری شده و یا از طریق پیوند سرشاخه کاری اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد باغات پیوندی مقاوم به کم آبی و همچنین مقاوم به سرمازدگی (ارقام دیرگل) در برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است تصریح کرد: کشاورزان و باغدارانی که تمایل به نوسازی باغات خود دارند؛ می‌توانند به سازمان جهاد کشاورزی و یا مدیریت‌های جهاد در شهرستان‌ها مراجعه کرده و از حمایت‌های این طرح برخوردار شوند.

طراحی سایت توسط فراکارانت