English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

طرح کاداستر برای ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است

مدیر کل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور:

طرح کاداستر برای ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است

مدیر کل مهندسی و حد نگاری سازمان امور اراضی کشور گفت: طرح کاداستر برای ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان صفدر نیازی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آخرین عملکرد مجموعه حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در اجرای اطرح کاداستر سامان دهی بالغ بر ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور است که با انعقاد قرارداد بین ۱۰۰ مشاور در حال اجرای فعالیت های مربوط به این طرح هستند.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای بین این مجموعه و سازمان نقشه برداری کشور که متولی تولید عکس هوایی و ارتو فوتو کردن این عکس ها است تصریح کرد: ارتوفوتو یک عملیاتی است که روی عکس های خام انجام می شود و در اختیار مشاوران برای اجرای طرح کاداستر قرار می گیرد.

 مدیر کل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه آخرین داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور را در این طرح گزارش کردند افزود: بالای ۶۰۰ هزار هکتار از مجموع دو میلیون اراضی سامان دهی شده در طرح کاداستر تکمیل شده و اطلاعات توصیفی آن اراضی جمع آوری شد.

وی خاطرنشان کرد:اکنون  پرونده این اراضی به مراکز ثبت کشور تحویل داده شده است و در اقدامات بعدی سند این اراضی برای بهره برداران صادر می شود.

نیازی با بیان اینکه در مجموع ۲۰ میلیون هکتار اراضی در سطح کشور برای اجرای طرح کاداستر پیش بینی شده است اذعان کرد: تا کنون بالغ بر ۲ میلیون هکتار از آن را قرار داد بستیم و باقی مانده این اراضی با توجه به قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است این اراضی را در طرح کاداستر سامان دهی کند.

وی از تعهد دولت برای اجرا و تکمیل طرح حد نگاری یا کاداستر تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: این مهم نیازمند حمایت مالی و تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل طرح کاداستر در تمام اراضی کشاورزی است.

مدیر کل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: دولت مکلف شده که ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و ۱۱۴ میلیون هکتار از اراضی ملی را کاداستر کند و به تبع آن بر اساس قانون جامع حدنگار سازمان ثبت موظف به صدور سند است و این مهم باید در برنامه ششم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه همه زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح وجود دارد و تنها مانع تأمین منابع مالی این طرح است اظهار داشت: بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح لازم است و به هر میزانی که منابع در اختیار قرار گیرد پروژه کاداستر پیشرفت خواهد داشت.

نیازی با بیان اینکه از حدود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی استان سمنان ۶۰ هزار هکتار برای اجرای طرح کاداستر قرارداد منعقد شده است یادآور شد: این معادل ۳۰ درصد از اراضی استان سمنان را در طرح کاداستر پوشش می دهد که سطح بسیاری خوبی در مقایسه با سایر استان ها در کشور است.

مدیر کل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور با تأکید بر اینکه استان سمنان استان پیشتازی در اجرای طرح کاداستر است افزود: برای سرعت بخشی به اجرای این طرح رفع تداخلات قانون ملی شدن وقانون اصلاحات ارضی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی متولیان اجرای این قانون ها هستند بیان کرد: این دو قانون در برخی موارد با یکدیگر تداخلاتی دارند.

نیازی در ادامه اضافه کرد: در تهیه اطلاعات ملکی دو بخش مشخصات نقشه ای  اراضی و توصیف قطعه زمین دارای اهمیت ویژه ای است که کارشناسان پهنه بندی در قسمت اطلاعات توصیفی و مشاوران نیز در قسمت مهندسی فعالیت می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرار داد های جدیدی برای رفع این اختلافات منعقد می شود اذعان کرد: تمامی منابع مالی توسط سازمان امور اراضی کشور تأمین می شود.

مدیر کل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در باره طرح ملی کاداستر تصریح کرد:برای مدیریت و تصمیم گیری نیازمند داده درست و دقیق هستیم و تأیید اطلاعات اراضی کشور نیز نیازمند اجرای طرح کاداستر است.

وی یادآور شد: برای رفع اختلافات اراضی ملی باید مالکیت زمین و صدور سند تک برگی در این اراضی انجام شود که امید واریم با اجرای قانون کاداستر و رفع تداخل دو مشکل که اراضی ما سند دار شود و اختلافات دعاوی بین مردم و دستکاه های دولتی نیز رفع شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت