English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به زمان آغاز پرورش کرم ابریشم گفت: علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی اظهار داشت: با توجه به سازگاری اقلیمی و امکان رویش نهال توت و عمل‌آوری پیله تر امسال نیز توزیع تعداد ۱۵۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی استان قرار دارد.

وی به شرایط مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و گفت: زمان پرورش بر اساس اقلیم منطقه فصل بهار و اوایل تابستان «یعنی یک دوره در سال» است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: فضای مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم ۲۴ مترمربع بوده و تعداد تخم نوغان موجود در یک جعبه ۲۷ هزار عدد است.

شاه‌حسینی به دیگر شرایط پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و افزود: برگ مورد نیاز برای پرورش هر جعبه تخم نوغام حدود ۵۰۰ الی  ۶۰۰ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سایر اقلام مورد نیاز  برای  فعالیت نوغانداری  و پرورش کرم ابریشم عبارتند از  تخم نوغان  که با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تهیه خواهند شد افزود: بستر پرورش، قیچی  ،اره، سبد حمل برگ، رطوبت‌سنج، دماسنج، توری  ،مواد ضدعفونی‌کننده و آهک مرده برخی دیگر از اقلام پرورش کرم ابریشم است.

وی افزود: طول دوره ۴۵ روز که شامل ۱۵ روز تفریخ و ۳۰ روز پرورش است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: میزان تولید پیله تر از هر جعبه  تخم نوغان پرورش داده شده  حدود ۴۰ کیلوگرم بوده و ارتباط مستقیم به تغذیه و مراقبت از کرم ها و فراهم بودن محیط پرورش دارد.

شاه‌حسینی گفت: قیمت هر کیلو پیله تر در سال گذشته بر اساس کیفیت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان  بوده است.

شاه‌حسینی گفت: پس از این مرحله و پس از خشک‌کردن پیله‌ها در دستگاه خشک‌کن ، پیله‌ها را وارد دستگاه پخت می‌کنند و در آب گرم در دمای ۴۰ تا ۹۳ درجه به مدت ۲۳ دقیقه به صورت شناور و غرقاب نگه می‌دارند پس از خارج شدن مواد غیر ابریشمی،  ابریشم خام به دست می‌آید و برای استحصال ابریشم خالص وارد مرحله صمغ‌گیری می‌شود و نهایتاً هفت کیلوگرم نخ ابریشم خالص به ازای پرورش هر جعبه تخم نوغان استحصال می‌شود.

وی گفت: از الیاف نخ ابریشم در صنعت نساجی و فرش دستباف استفاده می‌شود همچنین شفیره موجود در پیله به‌عنوان خوراک دام قابل استفاده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: پرورش کرم ابریشم علاوه بر استفاده از تمام نیروهای فعال با کمترین سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات اولیه و موجود امکان به کارگیری بخش غیرفعال جامعه  بویژه زنان، سالخوردگان و کودکان را که توان انجام کارهای سخت کشاورزی را ندارند فراهم می‌سازد.

شاه‌حسینی گفت: به منظور توسعه پرورش کرم ابریشم هم‌زمان با هفته درختکاری تعداد ۵ هزار اصله نهال توت اصلاح شده رقم کن موجی توزیع شده است و با توجه به شروع فصل پرورش کرم ابریشم علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری میتوانند برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

طراحی سایت توسط فراکارانت