English | دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فرآیند شناسایی اراضی مشمول طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی در استان سمنان؛ مشوق‌های وزارت جهاد کشاورزی برای یکپارچگی اراضی چیست

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرایند شناسایی اراضی که مشمول طرح یکپارچگی می‌شوند در استان سمنان در حال انجام است گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی مشوق‌های متعددی را در نظر گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان،تجمیع و یکپارچگی اراضی در سراسر استان سمنان در حال پیگیری  است و در ۱۴ منطقه به صورت پایلوت این مهم در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد:وقتی که زمین خرد باشد و بهره بردار در متراژ پایین در حال کشت و کار باشد هزینه کار بالا رفته و نمی‌توان مکانیزه کارکرد درآمد پایین می‌آید و به علت عدم کشت مکانیزه سطح راندمان تولید نیز کاهش می‌یابد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت:در این راستا یکپارچگی اراضی در استان سمنان به جد در حال انجام است و از مردم و بهره‌برداران بخش کشاورزی دعوت می‌شود برای اجرای این مهم همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

خراسانیان با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تجمیع اراضی خرد گفت:زمین‌های خوردی که بر اساس قانون ارث بین وراث تقسیم شده است همه به صورت یکپارچه و در قالب یک شرکت تعاونی  زیر کشت می‌رود.

وی با بیان اینکه پایلوت‌های انتخاب شده برای اجرای طرح تجمیع اراضی بر اساس منبع آبیست گفت: یعنی یک منبع آبی قنات یا چاه یک زمین زیر کشت دارد و اراضی تحت کشت قنات به نسبت سهم از زمین و آب دارند سهامدار یک شرکت می‌شوند و از این به بعد مدیر شرکت و هیئت مدیره این  شرکت تعاونی را مدیریت می‌کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با اجرای این طرح و یکپارچه شدن اراضی از طریق ایجاد شرکت تعاونی تمامی اقدامات به صورت یکپارچه انجام می‌شود و از این طریق هزینه‌ها کاهش یافته و درآمد نیز بالا می‌رود.

خراسانیان با اشاره به برخی از مشوق‌های دولت برای یکپارچگی اراضی گفت: دولت برای تشویق بهره‌برداران برای شرکت در یکپارچگی اراضی گفت تمامی هزینه‌های نقشه‌برداری احداث استخر است احداث سیستم‌های تحت فشار از سوی دولت به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت می‌شود.

وی افزود:در حال حاضر دولت تنها ۸۰ درصد هزینه برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را پرداخت می‌کند اما در این طرح، هزینه به صورت ۱۰۰ از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: حداقل سطح مشخص شده از سوی سازمان امور اراضی برای بهره‌مندی از مشوق‌های طرح تجمیع اراضی این است که میزان قطعات و خرده زمین‌ها به اندازه‌ای باشد که به حد نصاب یعنی ۱۰۰ هکتار برسد تا مشمول مشوق‌ها شوند.

خراسانیان از تشکیل بیش از ۲۵ کارگروه شهرستانی از ابتدایی امسال خبر داد و گفت:کارگروه استانی نیز پیشنهاداتی را به سازمان امور اراضی ارسال کرده است که خوشبختانه این پیشنهادات مورد قبول قرار گرفت و در کارگروه ملی مطرح و تصویب شد و در صورت تصویب در وزارتخانه برای ابلاغ به سراسر کشور ارسال می‌شود.

وی به دیگر مشوق‌های طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی برای بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: بهره‌بردارانی که در این طرح شرکت می‌کنند از موضوع اصلاح و تعدیل چاه‌های آب خود معاف می‌شوند و خوشبختانه این مهم در سطح کشور در کارگروه ملی که نماینده وزارت نیرو نیز در آن حضور دارد مورد قبول قرار گرفته است و قرار است که وزارت نیرو در شورای عالی آب این مهم را پیگیری کند و پس از اخذ موافقت وزیران به صورت سراسری اجرا شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از واگذاری تراکتور کمباین و سایر ادوات کشاورزی به بهره‌بردارنی که در طرح تجمیع اراضی شرکت می‌کنند خبر داد و گفت: در این طرح مقرر شده است تا بهره‌بردارانی که در طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی شرکت می‌کنند در اولویت سهمیه واگذاری ادوات کشاورزی تراکتور و کمباین قرار گیرند.

خراسانیان از ارائه خدمات ثبتی تغییر سند عوارض تغییر کاربری به عنوان دیگر مشوق‌ها در قانون برای تجمیع اراضی نام برد و گفت: اداره ثبت موظف شده است برای صدور سند و نقشه برداری هیچ هزینه‌ای از کشاورزان نگیرد و در حال حاضر در استان سمنان جزو نفرات نخست در موضوع یکپارچگی هستیم و این مهم به جد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه موفقیت در این طرح به خاطر حضور مستمر بهره‌برداران در این بخش است از آنان خواست تا موضوع یکپارچگی اراضی را  به جد دنبال کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود:با اجرای طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و با بهینه شدن مصرف آب راندمان تولید هم بالا می‌رود؛ و مهم‌تر اینکه بعد از افتتاح شرکت تعاونی اگر یکی از اعضا فوت شود زمین قطعه قطعه و خرد نمی‌شود و وراث فقط سهم را دریافت می‌کنند و زمین یک دست کشت می‌شود و مدیریت یکپارچه است اما منافع بر اساس سهم تقسیم می‌شود.

خراسانیان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا در سال‌های آینده پایلوت‌ها افزایش یابد گفت شناسایی اراضی که مشمول طرح یکپارچگی هستند به جدیت در حال انجام است و در این راستا سال گذشته سازمان امور اراضی با سازمان تعاونی روستایی و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه منعقد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع تجمیع و یکپارچگی اراضی را سازمان امور اراضی به تنهایی نمی‌تواند اجرایی کند گفت:شرکت‌های تعاونی از سوی سازمان تعاونی روستایی حمایت می‌شود و بحث هزینه کرد اجرای سیستم‌های آبیاری و تصحیح و استخر را نیز آب و خاک پیگیری می‌کند.

طراحی سایت توسط فراکارانت