English | دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فرسایش مهمترین عامل تخریب خاک است/ تخریب خاک امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه فرسایش مهمترین عامل تخریب خاک است؛ گفت: تخریب خاک امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمود عرب خدری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که هم در سطح جهان و هم در ایران انجام شده است؛ فرسایش خاک مهمترین عامل تخریب آن است.

وی با اشاره به اهمیت خاک و نقش ان در تأمین غذا گفت: بر اساس همین اهمیت از حدود ۱۰ سال گذشته سازمان فائو روزی به نام روزی به نام روز جهانی خاک «مصادف با پنج دسامبر و  ۱۴ آذر ماه»  را نامگذاری کرده است و در ایران نیز وزارت جهاد کشاورزی میزبانی این مراسم را به عهده دارد و یک هفته در خصوص ارزش خاک و اهمیت خاک بحث و گفت و گو می‌شود.

وی گفت: از خاک محصولات کشاورزی را تولید کنیم؛ عمده محصولات از زمین کشاورزی می‌آید و هرگونه تخریب خاک، چه شیمیایی و چه فیزیکی آینده کشور را دچار مشکل کند و در تولید غذای ایجاد اختلال می‌کند.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در هفته جهانی خاک، در حد مقدور اهمیت خاک به اقشار مختلف معرفی می‌شود؛ افزود: از آنجا که فرسایش از مهم‌ترین علل تخریبی خاک است؛ کشاورزان باید به این نکته توجه کنند و اقداماتی داشته باشند که فرسایش خاک کم شود و به عنوان مثال فاصله شخم تا کشت را کم کنند و در زمین‌های دیم شخم عمود بر شیب باشد و از شخم در جهت شیب اجتناب کنیم.

عرب خدری گفت: در دوره‌ای که خاک لخت است در آن دوره فرسایش زیاد ست و باید در این دوره از کشت خودداری شود.

وی همچنین افزود: مرتعداران  در بازه زمانی که به آنان اجازه داده شده است دام را وارد مرتع کنند چرا که اگر غیر از زمان مشخص باشد ممکن است آسیب‌هایی به خاک وارد شود که غیرقابل ترمیم باشد به عنوان مثال اگر زمانی که باران باریده دام وارد مرتع شود؛ سم حیوانات زمین را غیر قابل نفوذ می‌کند و باعث سیل می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور همچنین از سایر دستگاه‌ها خواست تا برای حفظ خاک کمک کنند.

عرب خدری گفت: سایر دستگاه‌هایی که خارج از وزارت جهاد کشاورزی کشغول خدمت‌رسانی هستند باید در حفظ خاک به کمک بخش کشاورزی بیایند مثلا وزارت نفت، وزارت راه، وزارت نیرو در حین ایجاد خطوط انتقال نیرو، شبکه برق، گاز، نفت و یا جاده‌سازی به حفظ خاک دقت کنند چرا که ایجاد این خطوط و یا راه‌سازی باعث تخریب سطح خاک می‌شود.

وی افزود: در حین ایجاد این خطوط و یا حتی جاده‌سازی باید تلاش شود خیلی کم خاک جابه‌جا شود و بعد از جا‌به‌جایی هم خاک با پوشش گیاهی تثبیت شود تا از فرسایش جلوگیری شود.

گفتنی است پنجم دسامبر،۱۴ آذر ماه  به نام روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت