English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

لزوم ورود اتحادیه‌ها به خرید مازاد پنبه کشاورزان/ کاهش ۹۰ درصدی پیمان‌سپاری ارزی برای صادر کنندگان مرکبات

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتحادیه‌های پنبه باید به خرید مازاد پنبه ورود کنند تا از زیان به تولید کننده جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که صبح امروز به منظور بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی به استان گلستان سفر کرده است، در دیدار با تشکل‌های این استان اظهار کرد: دست کشاورزان و دامداران کشور را می‌بوسم که با وجود شرایط سخت اقتصادی پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها، با غیرت پای تامین سفره مردم ایستاده‌اند.

وی افزود: هنوز هم استرس تولید در حوزه صنعت دام و طیور وجود دارد، مرغداران استان گلستان در شرایط سخت بازار با غیرت تولید را ادامه دادند که از این روحیه مقاوم تشکر می‌کنم، همچنین ۷۷۰ هزار تن تولید گندم در استان گلستان انجام شده که از گندمکاران این استان هم تشکر می‌کنم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که استان گلستان رتبه اول کشاورزی قراردادی را در کشور دارد، ابراز امیدواری کرد: تولید سال زراعی جدید نسبت به سال گذشته بهتر شود.

وی با بیان این که فاز دوم کشت قراردادی امسال انجام شده و امیدواریم در سال آینده کشت قراردادی به صورت فراگیر در کشور انجام شود، ادامه داد: در دنیا برای حمایت از بخش تولید و معیشت کشاورز هیچ ابزاری بهتر از کشاورزی قراردادی نیست.
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: الگوی کشت پس از ۵۰ سال در کشور اجرایی شده است و امیدواریم با کمک کشاورزی قراردادی بتوانیم این طرح را به پیش ببریم.

وی افزود: تفویض اختیار به استان‌ها برای حذف بروکراسی انجام می‌شود تا امورات در خود استان پیگیری شود.

ساداتی‌نژاد در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی نیز گفت: برای حمایت از صادرات رفع تعهد ارزی شیر خشک صفر شده است، در مرکبات و سیب رفع تعهد ارزی را به ۵۰ درصد کاهش داده بودیم که در این هفته تا ۹۰ درصد کاهش یافت تا از صادرات کیوی و مرکبات حمایت شود.

وی ادامه داد: باید برای استان‌های مرزی مشوق صادراتی در نظر گرفته شود تا بتوانند در زمینه صادرات بهتر عمل کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که به صورت ماهانه در کشور ۲۵۰ هزار تن مرغ مصرف می‌شود که استان گلستان تامین کننده اصلی این کالا در کشور است، گفت: تولید مرغ در این استان برای کشور بسیار حائز اهمیت است، کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد است و از تشکل‌ها می‌خواهیم در تامین کالاهای اساسی برای کشور به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند.

وی افزود: اتاق اصناف کشاورزی ایران موتور پیشرو بخش کشاورزی و بازوی روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها است، باید بازار را مدیریت و کنترل کند، ما در رابطه با مرغ تمام مدیریت بازار را به ۳۱ اتحادیه استانی واگذار می‌کنیم لذا اتحادیه‌ها کنترل کننده مازاد و کمبود تولید خواهند بود.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: از این پس شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مازاد مرغ ورود نخواهد کرد، خرید مازاد مرغ توسط اتحادیه‌ها انجام می‌شود و در زمان لزوم به بازار عرضه خواهد شد و در صورت ضرر اتحادیه، مابه التفاوت آن توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود.

وی، بر هوشمندسازی زنجیره تامین و توزیع اشاره و عنوان کرد: از طریق این سامانه از جوجه‌ریزی تا میدان بهمن به صورت کامل رصد و پایش خواهد شد که این کنترل هم از طریق اتحادیه انجام می‌شود، از طریق سامانه هوشمند، مرغ تولیدی دارای شناسنامه خواهد بود.

مقام عالی وزارت با اشاره به راه‌اندازی سازمان پنبه به دستور رئیس جمهور بیان کرد: تشکیل این سازمان در دستور کار قرار گرفته است، اتحادیه‌های پنبه باید به خرید مازاد پنبه ورود کنند تا از زیان به تولیدکننده جلوگیری شود.

وی، ضمن تقدیر از حمایت مردمی از تولیدکنندگان مرغ گفت: برای اولین بار در کشور صف برای حمایت از تولیدکنندگان در کشور ایجاد شد که قابل تقدیر است و نتیجه ورود اتحادیه‌ها به بازار است و باعث تنظیم بازار مردمی در کشور شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه واردات گندم به کشور آزاد است، گفت: برای فعال شدن صنایع آرد به واردات گندم مبادرت کنید تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم.

وی افزود: باراندازهای جدید در تهران در حال احداث است که باید در اختیار اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه زیرساخت‌های شیلاتی در استان گلستان عنوان کرد: زیرساخت‌ها، مرمت قنوات و جاده بین مزارع بر اساس ۳۰ هزار میلیارد تومان بند ت پرداخت خواهد شد، حدود ۴ هزار میلیارد تومان مصوبه سفر به این استان را خواهیم داشت که در این زمینه هزینه خواهد شد.

وی با بیان این که به دستور رئیس‌جمهور باید سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه انتقال یابد، ادامه داد: برای این امر به ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم که در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار گلخانه داریم و به ۱۲۵ هزار هکتار گلخانه نیازمند هستیم، گلخانه مصرف آب را به شدت کاهش می‌دهد و استان گلستان به دلیل اقلیم ظرفیت بالایی در حوزه گلخانه خواهد داشت و ما از سرمایه‌گذاران برای احداث گلخانه و تولید در گلخانه‌ها دعوت می‌کنیم و در این زمینه حمایت لازم انجام خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در هفته‌های اخیر برای حوزه ماشین‌ها و تجهیزات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخش شیلات حوزه فراموش شده کشاورزی است، خاطرنشان کرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای فاز اول ۳ هزار تنی شیلات هزینه لازم دارد که از بند ت تامین خواهد شد. شیلات حوزه حائز اهمیت در بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سنددار شدن اراضی کشاورزی گفت: رتبه استان گلستان در صدور سند ۱۱ است. باید سند تک برگ در اختیار کشاورز باشد تا بتواند از طریق آن تسهیلات دریافت کند و از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود لذا استان گلستان باید در این زمینه فعال‌تر شود و تا پایان ۱۴۰۲ رفع تداخلات تمام شود و تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی کشور سنددار شوند.

ساداتی نژاد تاکید کرد: ممنوعیتی در صادرات مرغ نداریم، تلاش می‌کنیم رفع تعهد ارزی مرغ را هم کاهش دهیم لذا زنجیره‌ها باید در تولید و صادرات مازاد مرغ فعال شوند. در این راستا مشکلات صادرات مرغ به افغانستان برطرف شده است.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه گردشگری کشاورزی مکمل اقتصاد کشاورزی است، تصریح کرد: مذاکراتی با وزارت گردشگری انجام شده و به زودی جشنواره‌های محصولی کشاورزی را با توجه به تقویم برگزار خواهیم کرد و با کمک صدا و سیما بر روی جاذبه‌های آن کار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم این اقتصاد مکمل در کنار کشاورزی قرار گیرد.

گفتنی است، در پایان این نشست، از سامانه ستکاوا در استان گلستان توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت