English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه با عوامل خسارتزای غلات در استان سمنان به جد در حال انجام است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه با عوامل خسارتزای غلات در این استان به جد در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف الله رضایی در جلسه بررسی روند مبارزه با آفات و سن غلات بر اهمیت مبارزه با عوامل خسارتزای غلات برای پیشگیری از تشدید آسیب به مزارع تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی ویژه حاکم بر استان در سالجاری و استمرار خشکسالی در سالهای اخیر این امر حائز اهمیت است.

فرانک قهرمانفرد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز  مباحثی را در زمینه اجرای موفقیت آمیز کاربرد پهپاد برای مبارزه با سن غلات در شهرستانها ، اجرای طرح تهیه نقشه پراکنش علفهای هرز در مزارع غلات استان با همکاری کلیه شهرستانها و همچنین لزوم افزایش دقت نظر کارشناسان ناظر بر مزارع در زمینه پایش تمامی عوامل خسارتزای غلات بیان کرد.

وی بر افزایش نظارت دقیق تر بر مزارع الگویی و بذری به همراه تهیه گزارشات مستند، تکمیل و نگهداری فرم گزارشات پس از بازدیدهای روزانه توسط کارشناسان شبکه های مراقبت ، تاکید کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره لزوم گسترش بازدیدها از تمامی مناطق تحت پوشش توسط کارشناسان پهنه به ویژه مزارع دارای سابقه آلودگی به بیماریها در سالهای گذشته تأکید کرد و افزود: گزارشات به موقع پایش وکنترل علفهای هرز و بیماریهای غلات با دقت بیشتر و به صورت مستمر به ستاد استان در دستور کار قرار گیرد.

قهرمانفرد همچنین ضمن ارائه آماری درباره زمان نخستین ریزش سن غلات در مناطق مختلف استان، زمان شروع مبارزه و سطوح سمپاشی شده و نیز وضعیت کلی مزارع استان ، بر لزوم ادامه مبارزه با سن مادری تا یک هفته آتی با توجه به شرایط خاص اقلیمی و زیست شناسی آفت تاکید کرد.

لزوم استمرار در پایش مزارع غلات توسط کارشناسان با انجام برنامه ریزیهای مدون به نحوی که کلیه مزارع غلات مورد نظارت قرار گیرند، برنامه ریزی برای استقرار نمایندگانی با تجربه و  کارآزموده برای نظارت بر خرید در کلیه مراکز خرید و دریافت گزارشات مستمر در خصوص نتایج تعیین درصد افت و سن زدگی در گندم تولیدی شهرستان به تفکیک نام کشاورز  و منطقه، توجیه کارشناسان ناظر معین در مراکز خرید با توجه به دستورالعملهای مربوطه در خصوص نحوه تعیین کیفیت گندم، انعکاس وضعيت كارايي انواع سموم بخصوص علفکشها به سازمان و در صورت مشاهده كيفيت نامناسب هر يك از سموم ، موارد مربوطه با ذكر نام خريدار ، فروشنده ، كليه مشخصات بر چسب سم  ،  زمان مصرف ، شماره نسخه گياهپزشكي و نام صادر كننده  نسخه، اعلام مشاهده هر گونه علائم  مشکوک به بیماریهای غلات ، با ذکر نام منطقه ،  میزان شدت و درصد آلودگی به سازمان، افزایش نظارت کارشناسان بر مزارعی که درصد سن زدگی آنها در سال زراعی گذشته  بالای ۲ درصد و یا نزدیک ۲ درصد بوده برای کاهش و جلوگیری از افزایش درصد سن زدگی برخی از مصوبات این جلسه بود.

اطلاع رسانی به کشاورزان با ارسال پیامک ، تماس تلفنی یا چهره به چهره برای مبارزه بموقع با سن غلات توسط ناظرین مزارع و ارزیابی عملکرد کارشناسان پهنه  و ناظر مزارع غلات بر اساس کاهش یا افزایش درصد سن زدگی نسبت به سال گذشته از دیگر مصوبات جلسه مدیران و کارشناسان حفظ نباتات استان سمنان بود.

طراحی سایت توسط فراکارانت