English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان: ضريب کشتارگاهى مرغ در استان سمنان بصورت موقت تعدیل ( کاهش) می‌یابد

مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان:
ضريب کشتارگاهى مرغ در استان سمنان بصورت موقت تعدیل ( کاهش) می‌یابد
مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان گفت: ضريب کشتارگاهى مرغ در استان سمنان باهدف ايجاد تعادل در قيمت اين محصول موقتا کاهش می‌یابد.
به گزارش روابط عمومى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان، مسعود طاهريان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به افزايش قيمت مرغ در استان سمنان که طی یک الی دو ماه گذشته و روزهاى اخير اتفاق افتاده است جلسه ستاد تنظيم بازار مرغ به‌منظور بررسى علت اين افزايش قيمت تشکيل شد و در اين جلسه تمام عوامل مؤثر در توليد مرغ و نهاده‌هایی که می‌تواند در قيمت عرضه گوشت مرغ تأثیرگذار باشد بررسى شد.
وى گفت: از ابتداى امسال تاکنون درباره نهاده‌هایی مانند ذرت و کنجاله سويا که از نهاده‌های اصلى پرورش طيور هستند شاهد افزايش قيمت نسبت به ميانگين قیمت اين نهاده‌ها در سال گذشته نبوده ایم؛ اما قيمت جوجه یک‌روزه از فروردین‌ماه تاکنون حدود ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.
مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان با بيان اينکه برخى عوامل در کنار اين موارد سبب شده تا قيمت مرغ در بازار افزايش یابد خاطرنشان کرد: با بررسی‌ها که درباره ضريب کشتارگاه‌ها انجام شد مشاهده شد که ضرايب کشتارگاهى در استان سمنان نسبت به استان‌های هم‌جوار قدرى بالاتر است.
طاهريان افزود: به دليل اينکه اين موضوع در قیمت کشتارگاهی و سود خرده‌فروشی‌ها به‌صورت يک ضريب ثابت مؤثر است اين موضوع سبب می‌شود قيمت مرغ براى مصرف‌کنندگان به‌مراتب بالاتر از استان‌های هم‌جوار باشد.
مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان افزود: بنابراین کشتارگاه‌های طیور در استان سمنان لازم است این ضریب را موقتا کاهش دهند تا منجر به کاهش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده شود.
طاهریان به دیگر فاکتورهای تأثیرگذار برافزایش قیمت مرغ اشاره کرد و افزود: معاملات مرغ به‌صورت نقدی و عرفی نیز در افزایش قیمت مرغ مؤثر است.
وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل مسائل میان مرغ فروشان و کشتارگاه‌ها مرغ برای کشتار به‌صورت قیمت عرفی در نظر گرفته می‌شود و به دلیل اینکه قیمت عرفی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ریال بالاتر از قیمت نقدی مرغ است با اعمال ضریب کشتارگاه‌ها شاهد افزایش قیمت ۴ هزار ریالی و بالاتر برای این محصول هستیم که این قیمت به خریدار تحمیل می‌شود.
مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان گفت: با اشاره به دستورالعمل سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ کشتارگاه‌ها می‌بایست برای کشتار مرغ قیمت نقدی آن را لحاظ کنند.
طاهریان با اشاره به اقدامات انجام‌شده سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای کاهش قیمت مرغ گفت: بر اساس مصوبه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار مرغ استان سمنان مقرر شد تا اطلاع ثانوی ضریب کشتارگاهی مرغ در استان سمنان کمتر از میزان قبلی محاسبه‌شده و نیز ازاین‌پس قیمت عرفی برای کشتار مرغ در استان سمنان محاسبه نشده و بر اساس قیمت روز محاسبه شود.
وی افزود: ازنظر جوجه ریزی نیز بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نه‌تنها کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌های استان سمنان وجود نداشت بلکه افزایش داشتیم.
مدير توسعه بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان افزود: این مهم نوید عدم افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده را در استان سمنان می‌دهد و البته این در صورتی است که سایر استانها نیز به میزان مناسب عملیات جوجه ریزی را انجام دهند.
طاهریان با بیان اینکه کاهش هزینه‌های تولید و افزایش میزان تولید سبب ایجاد تعادل در بازار مرغ می‌شود از تولیدکنندگان مرغ خواست تا برای تحقق این هدف متناسب با تقاضا تلاش نمایند.

 

 

طراحی سایت توسط فراکارانت