English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی:ایجاد ۵۰۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار کشور هدف‌گذاری شده است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی:

ایجاد ۵۰۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار کشور هدف‌گذاری شده است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به‌ضرورت اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار گفت: بر اساس سند ششم توسعه ایجاد ۵۰۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار کشور هدف‌گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، شکرالله حاجی وند اظهار داشت: بر اساس بند پ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه طرح احداث باغ‌های دیم در اراضي شیب‌دار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: بهره‌مندی از آب سبز و استفاده از سهم تبخير، جلوگیری از فرسایش و بروز سیلاب‌های ویرانگر، حفاظت آب‌وخاک، تولید و اشتغال پایدار، اثرات مثبت زیست‌محیطی، تعدیل آب‌وهوا کنترل ریز گردها و تقويت اکوسیستم‌های طبیعی، آبخیزداری اقتصادی، حفظ ذخایر ژنتیکی و گونه‌ای، تقویت و افزایش ظرفیت اکوسیستم‌های طبیعی، ایجاد کمربند حفاظتی به‌منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی و مبارزه با تخريب مراتع از اهداف مهم اجرای این طرح است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار بر اساس اسناد بالادستی اجرا می‌شود به برخی از این اسناد اشاره کرد و گفت: مطالعات باغبانی، مطالعات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، مطالعات سازمان‌ها و امور اراضی کشور و همچنین مؤسسات تحقیقاتی، سند چشم‌انداز بخش کشاورزی، بند ۵ اقتصاد مقاومتی و سند برنامه ششم توسعه کشاورزی برخی از این اسناد است.

حاجی وند با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای این طرح گفت: تصويب ردیف اعتباری مستقل با اعتبار هشتاد میلیارد تومان در سال آینده و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی از اقدامات مهم برای اجرای این پروژه مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت احداث باغ در این طرح برای مناطقی است که دارای بارندگی بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باشند و در استان سمنان نیز عرصه‌های مستعد برای اجرای این طرح شناسایی‌شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به برخی از چالش‌ها و موانع اجرای این طرح مهم اشاره کرد و گفت: عدم تأمین زیرساخت‌های فنی لازم برای انجام عملیات مکانیزه، ناکافی بودن تأمین و تخصص اعتبار به‌موقع برای اجرای طرح در زمان مقتضی، ناکافی بودن استفاده از تکنولوژی و دانش در تولید محصولات باغی و واگذاری ناکافی اراضی مستعد در توسعه باغ در اراضی شیب‌دار برخی از این چالش‌ها است.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت