English | سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیریت منابع و تامین امنیت غذایی پایدار با اجرای الگوی کشت/ رتبه برتر استان آذربایجان شرقی در طرح جهش تولید در دیمزارها

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: “اجرای طرح ملی الگوی کشت” در کشور تنها راه مدیریت منابع و تامین امنیت غذایی پایدار و “کشاورزی قراردادی” راهکاری مهم برای مقابله با واسطه‌گری و ابزاری برای سازماندهی و حمایت از تولیدات کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، علیرضا مهاجر در بازدید از نمایشگاه عملکرد ۲۴ ماهه نخست دولت مردمی سیزدهم در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شد، با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارها و نقش آن در افزایش تولید گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۵۱ هزار و ۸۶۳ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی به اجرا درآمده بود اما در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم، سطح اجرای این طرح با ۱۳۰ درصد افزایش به ۳۴۹ هزار و ۴۸۵ هکتار رسید.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها رفته‌اند و این استان رتبه برتر کشور در زمینه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را از آن خود کرده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۲۷۴ هزار و ۱۲۳ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها نقشی اساسی در افزایش اراضی زراعی تحت پوشش بیمه داشته است.

مهاجر کشاورزی قراردادی را به عنوان ابزار سازماندهی و حمایت از تولیدات کشاورزی به ویژه برای کشاورزان خرد قلمداد کرد و افزود: کشاورزی قراردادی راهکاری برای جلوگیری از فساد، ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان است و نقش قابل توجهی در کاهش دغدغه‌ها و مشکلات حوزه کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بیش از ۲۲ هزار هکتار گندم آبی که ۳۳ درصد سطح کـشت گندم آبی این استان را تشکیل می‌دهد در قالب حدود ۵ هزار و ۸۰۰ قرارداد تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۴۰۰ در آذربایجان شرقی ۹۴ هزار و ۶۰۰ تن گندم خریداری شده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ هزار و ۸۰۰ تن گندم و در سال جاری نیز به ۴۵۰ هزار تن رسیده است که این افزایش در نتیجه برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم بود.

مهاجر با اشاره به محدودیت منابع آب و خاک و ضرورت تامین امنیت غذایی با وجود این محدودیت‌ها، اجرای طرح ملی الگوی کشت را دارای اهمیت دانست و افزود: تنها راه مدیریت منابع و تامین امنیت غذایی پایدار، اجرای طرح ملی الگوی کشت در همه کشور است و باید کشاورزان و بهره‌برداران را در این زمینه همراه کنیم.

به گفته وی، خوشبختانه در آذربایجان شرقی ۸۵ درصد الگوی ابلاغی در سال جاری عملیاتی شده است که در این حوزه عملکرد مناسبی است.

طراحی سایت توسط فراکارانت