English | دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان مدنظر قرار دارد

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان مدنظر قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی اظهار داشت: با توجه به وضعیت خاک‌های کشاورزی استان و تأکید بر اینکه روش‌های فعلی مدیریت منابع پاسخگوی اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و نیازهای امنیت غذایی نسل‌های آینده نیست، باید رویکرد بهتری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: این رویکرد باید به‌منظور جلوگیری از تخلیه عناصر غذایی، حفظ توان زیستی خاک، جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، توسعه کاربرد مواد آلی، توسعه و ترویج مصرف بهینه کود از طریق آزمون خاک و محدود نکردن مباحث خاک به حوزه کشاورزی مدنظر قرار گیرد.

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، رعایت کاربری‌های خاک و توانمندی تولید آن، توجه به مباحث جدید مرتبط مانند اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در کنار تحقیقات خاک و اتخاذ راهکارهای اطمینان‌بخشی نسبت به تولید غذای سالم را از دیگر موارد مدنظر سازمان جهاد کشاورزی در راستای این رویکرد برشمرد و اضافه کرد: تبدیل علم به فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان خاک، اولویت بخشیدن به تحقیقات درخصوص چالش‌های زیست‌محیطی خاک، شوری خاک و تغییرات آن، آلودگی خاک و کاربری های نامناسب با تخصیص اعتبارات استانی، ایجاد پایگاه اطلاعات جامع و بهنگام خاک به منظور تبیین وضع موجود و پایش مداوم کیفیت آن برای در اختیار قراردادن اطلاعات لازم به همه دستگاه‌های مرتبط  باید مدنظر باشد.

شاهینی عنوان کرد: مدیران اجرایی مرتبط با خاک در تمامی دستگاه‌ها باید به موضوع کاهش فرسایش خاک در استان خصوصاً حاشیه جنوبی آن اهتمام جدی داشته و در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی برنامه عملیاتی منسجم را ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی از جمله مواردی است که باید سرلوحه کار مدیریت اجرایی استان قرار گیرد.

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سطح کشور و با پیگیری معاونت آب و خاک آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک پس از تأیید دستگاه‌های ذیربط، در معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری درحال بررسی است که امیدواریم در ابلاغ آن تسریع شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت