English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: طرح ایجاد سایه‌بان در باغات میوه استان سمنان اجرایی می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

طرح ایجاد سایه‌بان در باغات میوه استان سمنان اجرایی می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با هدف جلوگیری از اثرات مخرب خشکسالی بر روی محصولات باغی این استان طرح شید هاوس (ایجاد سایه‌بان) در باغات میوه استان سمنان اجرایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان با اشاره به ابلاغ شیوه نامه اجرایی طرح ایجاد سایه‌بان در باغات میوه اظهار داشت: این طرح با هدف حفاظت از باغات استان در مقابله با خشکسالی و سایر آسیب‌ها اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تولید بخش کشاورزی در محیط های کنترل شده خاطر نشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل طرح ایجاد سایه‌بان بر روی باغات میوه به عنوان زیر بخش طرح‌های گلخانه ای این مهم به جد در دستور کار مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار گرفت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی از فواید ایجاد سایه‌بان بر روی باغات میوه اشاره کرد و گفت: با توجه به کم آبی و شرایط خشکسالی حاکم بر استان، برای افزایش بهره‌وری آب علاوه بر روش های آبیاری تحت فشار استفاده از این سایه‌بان نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد و در استفاده بهینه آب مؤثر باشد.

قرائیان اضافه کرد: با هدف حفاظت باغات استان از اثرات مخرب خشکسالی استفاده از مواد حافظ رطوبت نظیر مواد آلی ، زئولیت و انواع مالچ ها برای جلوگیری از آسیب جدی به باغات توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای احداث سایه‌بان‌ها از توری‌های خاص با ضریب‌های متفاوت از عبوردهی نور بر روی سازه های سبک و ارزان قیمت طراحی شده است و گاهی نیز این توریها بدون استفاده از سازه مستقیماً بر روی درختان کشیده می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وجود انواع سایه‌بان‌ها گفت: انواع سایه‌بان‌ها شامل نت‌هاوس، شید‌هاوس و اسکرین‌هاوس به منظور کنترل عوامل زنده و غیرزنده محیطی بر روی باغات نصب می‌شود و می تواند درختان را از آسیب‌هایی نظیر آسیب تگرگ، پرندگان، حشرات، سرمازدگی، آفتاب‌سوختگی، حفظ کند و مهم‌تر از همه سایه‌بان‌ها با کاهش تبخیر و تعرق باعث کاهش مصرف آب می‌شود و صرفه‌جویی در این بخش می‌شود.

قرائیان با اشاره به امکان صدور مجوز احداث سایه بان از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: در راستای تسریع در اجرای طرح ایجاد سایه‌بان بر روی باغات میوه، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سعی دارد تا زمینه را برای اعطای تسهیلات بانکی به کشاورزان علاقمند به اجرای این طرح  فراهم کند و در حال پیگیری برای اعطای تسهیلات به بهره‌بردان این بخش است.

طراحی سایت توسط فراکارانت