English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان: ظرفیت افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی در سمنان وجود دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان:ظرفیت افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی در سمنان وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان گفت: در صورت مدیریت در مصرف آب موجود، ظرفیت افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی در سمنان وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی آقا شاهی صبح امروز در نشستی با رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت استفاده بهینه و صحیح از منابع آبی موجود در کشور و شهرستان سمنان تأکید کرد و اظهار داشت: با استفاده درست از منابع آبی موجود و جلوگیری از هدر رفت آن می‌توان عملکرد تولید محصولات کشاورزی را در واحد سطح تا ۴۰ درصد افزایش داد.
وی با بیان اینکه استان و شهرستان سمنان در شرایط فعلی با کمبود شدید منابع آبی روبروست؛ بر ضرورت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و باغی شهرستان سمنان تأکید کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان با بیان اینکه آبیاری مزارع به‌صورت غرقابی در شرایط فعلی کشور، توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد تصریح کرد: در آبیاری غرقابی هدر رفت آب به‌شدت بالاست و درواقع با این نوع آبیاری، مصرف آب بیشتر نتیجه‌ای جز پایین بودن عملکرد تولید در واحد سطح را برای کشاورزان ندارد.
شاهی با بیان اینکه کمبود منابع آبی سبب کاهش محصولات کشاورزی شده است به میزان تولید گندم در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته میزان تولید گندم در شهرستان سمنان بین هفت تا هشت هزار تن بوده است که متأسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، این رقم به میزان بسیار پایینی کاهش‌یافته است.
وی با تأکید بر مزیت‌های مدیریت و مصرف بهینه منابع آبی عنوان کرد: علاوه بر لزوم اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، باید تلاش کرد که مسیر آب تا مزرعه به‌صورت هدایت‌شده و از طریق لوله‌گذاری و کانال باشد تا تبخیر آب کاهش‌یافته و بتوان از منابع آبی موجود عملکرد بیشتری را در واحد سطح به دست آورد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان تغییر الگوی کشت را از دیگر راهکارهای استفاده بهینه منابع آبی موجود دانست و افزود: باید کشت محصولات کشاورزی به سمت گونه‌های کم آب بر برود تا علاوه بر استفاده مناسب از منابع آبی، درآمد کشاورزان از این محصولات نیز افزایش یابد.

طراحی سایت توسط فراکارانت