English | دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مردم قبل از خرید هرگونه زمین و اراضی کشاورزی از امور اراضی استعلام بگیرند؛ حفاظت از خاک ضروری است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه حفاظت از خاک امری ضروری است از مردم خواست قبل از خرید هرگونه زمین و اراضی کشاورزی از امور اراضی استعلام بگیرند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان،غلامرضا خراسانیان اظهار داشت: مردم قبل از خرید اراضی زراعی حتماً از امور اراضی استان استعلام کنند.

وی با بیان اینکه اراضی یا داخل محدوده روستا یا بیرون از روستا قرار دارند گفت: از مردم تقاضا داریم پیش از خرید هر زمین و بنایی درحومه شهرها و روستاها که دارای ماهیت کشاورزی است حتما از مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها و امور اراضی در سازمان درباره نوع کاربری زمین استعلام بگیرند که بعداً دچار خسارت و ضرر و زیان نشوند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اگر زمین داخل روستا باشد شامل قوانین بنیاد مسکن می‌شود و هنگام خرید باید از بنیاد استعلام و مشورت بگیرند گفت: اگر اراضی زراعی و باغی در بیرون از روستا و محدوده شهر باشد نیز  حتما از امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و یا از مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها استعلام کنند و بررسی کنند آیا اراضی خریداری شده امکان ساخت منزل کارگری را دارد؟

خراسانیان با تأکید بر اینکه تغییر کاربری، خردکردن و تفکیک اراضی کشاورزی ممنوع و مطابق قانون جرم است؛ افزود: قوانین و محدودیت‌های خاصی در ساخت و ساز، دیوارکشی اراضی در محدوده اراضی زراعی و باغی وجود دارد و باید کسانی که اقدام به خرید می‌کنند از این قوانین مطلع شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم بدون اجازه و مجوز اقدام به ساخت و ساز و احداث دیوار کنند مشمول ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون حفظ کاربری می‌شوند و بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰، جهاد کشاورزی ملزم است که مستقیماً به قلع و قمع بنا اقدام کند و در ماده ۳ نیز احداث بدون مجوز جرم است و بر اساس این ماده، جهاد کشاورزی می‌تواند شکایت کند و دادگاه  دادخواست دهد و در این بخش نیز قلع و قمع بنا با رأی قاضی انجام می‌‌شود که این امر نیز منجر به ضرر و زیان خریدار می‌شود و از این رو توصیه می‌شود هنگام خرید اراضی زراعی و باغی از امور اراضی مشورت لازم اخذ شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  در پاسخ به این پرسش که ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در مناطق روستایی چیست گفت: خاک پایه و رکن اساسی امنیت غذایی یک کشور است و از این رو حفظ آن ضروری است.

خراسانیان گفت: در کل کشور ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم و از این میزان اراضی فقط پنج میلیون هکتار خاک درجه یک و دو کشاورزی است و امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند و بیشتر تولیدات کشاورزی ما اعم از زراعی و باغی در این اراضی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس برای هر ایرانی فقط حدود ۵۵۰ متر مربع اراضی کشاورزی درجه یک و دو برای امنیت غذایی وجود دارد و متأسفانه بیشتر ساخت وسازهای غیرمجاز و تخریب اراضی در این مناطق توسط سودجویان اتفاق می‌افتد و با این اقدام امنیت غذایی کشور در معرض خطر است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: متأسفانه تغییر کاربری رو به افزایش است و با این اقدامات از اراضی که امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند کاسته می‌شود.

خراسانیان با اشاره به پیامدهای تخریب اراضی گفت: هر چه تغییر کاربری افزایش یابد امنیت غذایی خودمان و فرزندانمان به خطر می‌افتد و متآسفانه تغییر کاربری علی‌رغم تمامی سفارشات و برخوردها رو به افزایش است و مردم بدون در نظر گرفتن قانون حفظ کاربری و بدون مشورت با امور اراضی و بدون مجوز نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اعم از درجه یک، دو، سه و چهار اقدام می‌کنند.

وی از مردم خواست تا توجه به امنیت غذایی کشور را در اولویت قرار دهند و قبل از اینکه دست به تغییر کاربری اراضی بزنند به این فکر کنند که این زمین قوت غذایی  غالب را تأمین می‌کند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در استان سمنان مشکلاتی درباره عدم انجام استعلام قبل از خرید زمین و ویلا در مناطق روستایی به وجود آمده است یا خیر گفت: علی‌رغم تمامی تأکیدات و اطلاع‌رسانی انجام شده به مردم از طریق برنامه‌های مختلف و رسانه‌ها مواردی مشاهده شده است که مردم قبل از خرید و معامله مشورت نداشتند و به دلیل عدم گرفتن مشورت دچار ضرر و زیان شدند و نسبت به دیوار‌کشی، تغییر کاربری غیرمجاز، احداث بنا و تفکیک زمین غیرمجاز اقدام کردند و با توجه به قانون حفظ کاربری با آنها برخورد شده است و این سبب ضرر و زیان فراوان به مالک زمین و همچنین بیت‌المال شده است.

خراسانیان تأکید کرد که حفاظت از عرصه‌ها و منابع پایه آب و خاک امری ضروری است و همه ما با تمام توان باید از این نعمت‌های خدادادی حراست کنیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت