English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان: کشت گلخانه‌ای در استان سمنان توسعه یابد.

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان:

کشت گلخانه‌ای در استان سمنان توسعه یابد.

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان با اشاره به موضوع کمبود منابع آبی در این استان گفت: بر این اساس به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی باید کشت گلخانه‌ای در استان سمنان توسعه یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی‌اصغر زبردست در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی استان سمنان که با محوریت بررسی مسائل و عملکرد کشاورزی این استان و با رویکرد تبیین مباحث اقتصادی در این بخش در سالن جلسات شهید شاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد اظهار داشت: امروز کمبود آب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در همه حوزه‌ها به آن توجه شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به مدیریت مصرف آب در همه حوزه‌ها، به راهکارهای قابل‌اجرا در بخش کشاورزی برای بهره‌وری مصرف آب اشاره و تصریح کرد: امروز بیش از ۸۶ درصد از آب مصرفی استان سمنان صرف بخش کشاورزی می‌شود و ازاین‌رو همه دستگاه‌های مرتبط به این حوزه باید برای مدیریت مصرف آب در این بخش کمک کنند.

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان با اشاره به لزوم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: باید راهکارهایی اندیشیده شود تا سالانه درصدی از مصرف آب در بخش کشاورزی استان سمنان کاهش یابد.

زبردست اجرای طرح‌های اصلاح سیستم‌های آبیاری اراضی کشاورزی و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در این بخش و اصلاح و تغییر الگوی کشت را ازجمله راهکارهای کاهش مصرف آب عنوان و بیان کرد: باید با راهکارهای متنوع و مختلف راندمان تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان افزایش و مصرف آب آن کاهش یابد.

وی بر ضرورت مدیریت بهینه منابع آبی استان به‌ویژه در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: توسعه کشاورزی در سطح باید محدودشده و با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار، کاهش کشت محصولات پر آب بر و همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای علاوه بر مدیریت و صرفه‌جویی در منابع آبی میزان بهره‌وری را نیز افزایش داد.

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان بر ضرورت تدوین الگوی کشت در استان تأکید کرد و گفت: باهدف صرفه‌جویی در منابع آبی و همچنین افزایش بهره‌وری تدوین الگوی کشت در استان امری ضروری بوده و تغییر الگوی کشت از ابتدای سال زراعی جدید انجام شود.

زبردست بر ضرورت فعال کردن کارگروه کشاورزی و آب‌وخاک در استان تأکید کرد و گفت: در این کارگروه مطالعه و بررسی آب‌بندها، اجرای سدهای کوچک و بندهای خاکی برای ذخیره‌سازی آب موردنیاز کشاورزی و شرب انجام شود.

وی با بیان اینکه باید راهکار لازم برای جلوگیری از خروج آب‌های سطحی در استان اندیشیده شود تصریح کرد: در حین بارندگی میزانی از آب باران به‌صورت آب‌های سطح از دسترس خارج می‌شود که باید میزان این آب مشخص‌شده و با مدیریت درست از خروج و هدر رفت آن جلوگیری شود.

مشاور عالی اقتصادی استاندار سمنان با اذعان به اینکه خشک‌سالی‌های متناوب، کاهش بارندگی و همچنین اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی سبب شده تا سطح این آبخوان‌ها کاهش یابد اضافه کرد: باید با اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی میزانی از افت آب‌های زیرزمینی در استان را جبران کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت