English | چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: ۱۱۲ هزار تن گندم در استان سمنان تولید می‌شود؛ خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن گندم در استان سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

۱۱۲ هزار تن گندم در استان سمنان تولید می‌شود؛ خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن گندم در استان سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امسال بر اساس بررسی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا بیش از ۱۱۲ هزار تن محصول در گندم‌زارهای این استان برداشت شود گفت: امسال برنامه‌ریزی برای خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن از گندم مازاد کشاورزان استان سمنان انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی در جلسه ستاد برداشت غلات و خرید گندم استان سمنان در سالن جلسات شهید شاهی استان سمنان اظهار داشت: برای تأمین کمباین‌های مورد نیاز در برداشت گندم از مزارع استان سمنان با استفاده از کمباین‌های موجود در این استان و کمباین‌های مهاجر تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تأمین سوخت کمباین‌های مورد استفاده در فصل برداشت گندم و حمل‌ونقل بین شهری این محصول باید تسهیل شود خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برداشت غلات در استان سمنان امسال با به‌کارگیری۲۸۰ کمباین بومی و مهاجر انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در هر مرحله از تولید گندم به عنوان محصول استراتژیک این استان تصریح کرد: در این راستا همانند سال‌های گذشته موضوع مهم کاهش ریزش گندم در هنگام برداشت با نظارت دقیق بر روند فعالیت کمباین‌ها در مزارع گندم استان سمنان امسال نیز از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

رضایی با اشاره به سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تصریح کرد: امسال ۳۰ هزار و ۹۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان زیر کشت گندم رفته است که پیش‌بینی می‌کنیم از این سطح بیش از ۱۱۲ هزار تن از این محصول استراتژیک غذایی تولید شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای خرید ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان سمنان در ۳۰ مرکز خرید تضمینی گندم در این استان انجام شده است خاطرنشان کرد: برای تسهیل در خرید گندم، در هر مرکز خرید این محصول، کارشناسان عامل تشخیص و عامل ذی‌حساب حضور دارند که بر فرایند خرید این محصول استراتژیک کشاورزی در مراکز خرید گندم استان سمنان نظارت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان سمنان عنوان کرد: کار خرید تضمینی گندم در استان سمنان تا پایان فصل برداشت ادامه می‌یابد.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد تا جلسات ستاد برداشت غلات و خرید گندم در شهرستان‌های استان سمنان نیز با دعوت از نمایندگان صنف کارهای کشاورزی و کمباین داران فعال در مزارع این استان برگزار شود.

بر اساس مصوبه اعضای حاضر در این جلسه، معاینه فنی کمباین‌های فعال در برداشت گندم در استان سمنان از سوی نظام صنفی کارهای کشاورزی با همکاری ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های این استان انجام و کارت معاینه فنی برای کمباین‌های دارای واجد شرایط صادر شود.

اعضای حاضر در این جلسه همچنین شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان سمنان را موظف کردند تا تسهیلات لازم را برای تأمین سوخت کمباین‌های بومی و مهاجر فعال در برداشت گندم این استان فراهم کند؛ از طرف دیگر نیز کمباین داران فعال در برداشت گندم این استان نیز موظف شدند تا کمباین‌های خود را پیش از ورود به مزارع گندم و برداشت این محصول، ضد عفونی و تمیز کنند.

خرید تضمینی گندم صرفاً از طریق سامانه جامع پهنه‌بندی محصولات کشاورزی در استان سمنان با توجه به راه‌اندازی این سامانه و مشخص شدن عرصه فعالیت کمباین‌ها در شهرستان‌ها از دیگر مصوبات این جلسه بود.

حاضران در این جلسه همچنین مصوب کردند تا ضمن در نظر گرفته شدن اهرم‌های تشویقی برای مشارکت بهره‌برداران مزارع گندم استان سمنان در کاهش ضایعات برداشت این محصول، موضوع واگذاری کمباین‌های پیشرفته و نوین از محل خط اعتباری امسال مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان پیگیری شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت