English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی در کرج آغاز شد

نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی از روز سه‌شنبه به مدت دو روز در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی با بیان این که در طول برگزاری کنگره ۱۷ نشست علمی برنامه‌ریزی شده است، گفت: این نشست‌ها شامل پایش و بررسی اثربخشی تکنیک‌های به‌زراعی و به‌نژادی برای کاهش آبیاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، راهکارهای افزایش بهره‌وری آب در اراضی شالیزاری با تاکید بر کشت مستقیم در بستر خشک و جایگاه مطالعات اجتماعی، ترویج و آموزش کشاورزی در بهبود بهره وری آب کشاورزی است.

حسین دهقانی سانیج، فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی کشاورزی، اثرگذار بر بهره‌وری آب، ارتقای بهره‌وری آب با کشاورزی حفاظتی، کاهش تلفات ضایعات و زائدات محصولات کشاورزی، بررسی پدیده اثر بازگشتی در اقدامات منتهی به صرفه‌جویی آب در مزرعه و ملاحظات لازم در کنترل آن، آب مصرفی و کاربردی در کشاورزی، سیستم‌های تولیدی دام، طیور، شیلات و آبزیان، جایگاه کشت در محیط‌های کنترل شده در کشاورزی کشور و استفاده از پساب‌ها و آب‌های نامتعارف در کشاورزی را از دیگر موضوعات مقالات عنوان کرد.

وی موضوع بهره‌وری و کارآرایی مصرف بهینه آب از سال‌ها پیش در مقالات جهانی به آن پرداخته شد، گفت: از سال ۱۹۹۷ نگاه به آب و جنس تولید در جهان در دستور کار قرار گرفت که در آن زمان هشت حوضه آبخیز در کل جهان به صورت پایلوت انتخاب شد و یونیسف و سازمان ملل حمایت مالی آن را عهده‌دار شدند که یکی از این حوضه‌ها کرخه در ایران بود.

دهقانی سانیج با بیان این که از آن زمان به بعد با همراهی دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی بهره‌وری از آب در کشور تمرین کردیم، اظهار کرد: نتیجه این پروژه به شکل‌های مختلف در قالب ۱۳ گزارش بین‌المللی چاپ شد که پیام‌هایی هم برای اینکه به بهره‌وری تمرکز کنیم، داشت.

وی گفت: کار بر روی اثربخشی تمام شاخص‌ها از جمله مدیریت آب در کشاورزی، آب – بهداشت و محیط زیست، منابع آب، نهادها و سیاستگذاری، مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی، مدیریت زمین و آب در خرده‌مالکی و مدیریت یکپارچه آب کشاورزی در کشور بررسی شد.

دهقانی سانیج به تعریف مهندسی کشاورزی پرداخت و افزود: مهندسی کشاورزی به مهندسی تولید و فرآوری کشاورزی گفته می‌شود که رشته‌های مکانیک، عمران، برق، علوم غذایی و مهندسی شیمی را در یک بستر فناورانه با دانش کشاورزی ترکیب می‌کند تا اثربخشی و پایداری اقدامات کشاورزی تقویت و تضمین شود.

وی ادامه داد: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی سه پیام برای مباحث پایداری آب مطرح شده که شامل انقلاب بهره‌وری، الگوی کشت و جهش تولید در اراضی دیم است که با این سه شاخص می‌توانیم کمک به مسایل آب کشور و تولید و ارتقای آن و رویکردهای خودکفایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه محور نخستین کنگره فنی و مهندسی کشاورزی به موضوع بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخته است، اضافه کرد: برای این کنگره فراخوانی در سطح هیات علمی، محققان و دانشجویان منتشر شد که ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره رسید که قرار است در این کنگره ۱۹۲ مقاله ارایه و بررسی شود.

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی به موضوعات مقالات اشاره کرد و افزود: ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی با تکیه بر پایداری و کاهش مصارف غیرمفید آب، الگوی کشت و نظام تولید با رویکرد ظرفیت اکولوژی و مزیت نسبی مناطق، سیستم‌های کشاورزی زراعی، باغی و گلخانه و کاهش ضایعات بهره‌گیری از زائدات و فناوری‌های نگهداری و فراوری ازجمله این موضوعات است.

وی، کشاورزی حفاظتی، محیط زیست و منابع طبیعی، هوشمندسازی و کشاورزی هوشمند اقلیم، سیستم‌های تولیدی دام، طیور، شیلات و آبزیان، آب مجازی و ارزیابی ردپای آب، اقتصاد آب و مدیریت بازار آب کشاورزی و مطالعات اجتماعی و ترویج و آموزش کشاورزی را از دیگر موضوعات مقالات این کنگره برشمرد.

موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در کرج مستقر است.

طراحی سایت توسط فراکارانت