English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

همکاری‌های‌ کشاورزی ایران و زیمبابوه گسترش می‌یابد

وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه به منظور گسترش همکاری بین دو کشور، دیدار با مسوولان استان آذربایجان شرقی و بازدید از کارخانه تراکتورسازی و واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی این استان به تبریز سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، انکسیوس جونگو ماسوکا” و هیات همراه در سفر یک روزه به تبریز، مورد استقبال اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی قرار گرفت.

نیاز زیمبابوه به ۲۰ هزار تراکتور برای مکانیزه کردن کشاورزی

وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به روابط حسنه دو کشور و سفر رئیس‌جمهور زیمبابوه در سال ۲۰۲۲ به ایران، گفت: نشستی که با وزیر جهادکشاورزی ایران داشتیم بسیار سازنده بود و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی را در آینده نزدیک داشته باشیم.

انکسیوس جونگو ماسوکا” با اشاره به علاقه کشورش به همکاری در عرصه‌های دانش‌بنیان و بازدید از موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، گفت: این مجموعه بسیار بزرگ که توسط دانشمندان ایرانی بنا شده است، تحسین‌برانگیز است و امیدواریم مجموعه این چنین هم در کشور ما راه‌اندازی شود.

وی اقتصاد زیمبابوه را بر پایه کشاورزی دانست و افزود: ما به دنبال تغییرات اساسی در کشاورزی کشورمان هستیم چراکه پیشرفت در این حوزه می‌تواند زندگی مردم و اقتصاد کشور را توسعه دهد و برای رسیدن به هدف به بهبود وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی و خرید تراکتور نیاز داریم.

وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه نیاز این کشور در حوزه مکانیزاسیون را ۲۰ هزار تراکتور اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ما تنها یک هزار تراکتور داریم و قصد داریم به هدفگذاری خود در این حوزه برسیم.

وی بازدید از مجموعه شیر پگاه آذربایجان شرقی را یکی دیگر از برنامه سفر خود به آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: ما به تولید ۱۵۰ میلیون لیتر محصولات لبنی در سال نیاز داریم که در حال حاضر توان کشور ما ۹۰ میلیون لیتر است و به همین دلیل با بازدید از این مجموعه قصد داریم تا راه های افزایش تولید لبنیات را در زیمبابوه فراهم کنیم.

مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمبابوه وجود ندارد

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: با توجه به زمینه‌های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمبابوه وجود ندارد و همکاری دو کشور می‌تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد.

زین‌العابدین خرم اظهار امیدواری کرد؛ این سفر سرآغاز مناسبی در راستای گسترش همکاری‌های بین دو کشور باشد که اشتراکات فراوانی با هم دارند.

وی آذربایجان شرقی را استانی غنی در حوزه کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: آذربایجان شرقی تقریبا در تامین اکثر نیازمندی‌های جمعیت استان خودکفا بوده و می‌تواند ارائه دهنده کمک‌های زیادی در این زمینه باشد چراکه در بسیاری از حوزه‌ها رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. این استان در حوزه تولید پروتئین خودکفا است و در حوزه تولید غلاتی همچون گندم و … حرفی برای گفتن دارد، بزرگترین گلخانه خاورمیانه در این استان قرار دارد و از صادر کنندگان محصولات گلخانه‌ای نیز به شمار می‌آید.

به گفته وی، آذربایجان شرقی در حوزه تخم‌مرغ و عسل نیز رتبه اول و دوم کشوری را داراست و در حوزه کشت آبی در آینده‌ای نزدیک یکی از استان‌های برتر خواهد شد. در حوزه دامپزشکی در سطح کشور و پرورش دام سبک و سنگین جزو استان‌های برتر است که علاوه بر خودکفایی توانایی اقدام برای صادرات را داراست.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که استان آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر ۶ میلیون تن تولیدات کشاورزی داشته است، گفت: در سال جاری دهکده تحقیقات کشاورزی در مرکز تحقیقات استان شکل گرفته و توانسته است بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی را بومی کند.

وی تامین امنیت غذایی را یکی از برنامه‌های راهبردی ایران دانست و گفت: با کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا در تعامل هستیم تا در زمینه کشت فراسرزمینی با این کشورها همکاری کنیم.

خرم با اشاره به اولویت دولت سیزدهم در ارتقای همکاری با کشورهای آفریقایی گفت: با توجه به زمینه‌های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور وجود ندارد و همکاری دو کشور می‌تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد. صنایع منطبق با کشاورزی در استان آذربایجان شرقی همانند کارخانه بزرگ تراکتورسازی فراتر از سطح یک استان است که علاوه بر تامین نیاز کشور می‌تواند اقدام به صادرات نیز کند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ سفر هیات زیمبابوه‌ای موجب آشنایی با ظرفیت‌های استان شده و زمینه‌های همکاری بین دو کشور را فراهم آورد و چشم‌انداز ارتباط ایران و زیمبابوه در نگاه آینده اتفاق افتد.

طراحی سایت توسط فراکارانت