English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

وزیر جهاد کشاورزی:بهره ‌وری آب کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها ۱۰ برابر افزایش می‌یابد/افزایش ۵۰۰ هزار تنی خرید گندم در سال زراعی جاری

وزیر جهاد کشاورزی:بهره ‌وری آب کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها ۱۰ برابر افزایش می‌یابد/افزایش ۵۰۰ هزار تنی خرید گندم در سال زراعی جاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت:بهره ‌وری آب کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (سال زراعی ۹۷-۹۸) اظهار داشت: در شرایط کنونی و با وجود محدودیت‌های آبی و خشکسالی، امسال ۵۰۰ هزار تن گندم بیشتر از نسبت به سال گذشته از استان‌های گندم ‌خیز کشور خریداری شده که این امر با تلاش کشاورزان و بهره‌برداران با تکیه بر علم و دانش میسر شده است.

وی تصریح کرد:در دانه‌های روغنی، کلزا، چغندرقند و شکر نیز آمار و ارقام نشانگر افزایش تولیدات در شرایط بین‌المللی کنونی است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: کشاورزان ما قریب به ۸۰ میلیارد دلار کالا در عرصه‌های مختلف کشاورزی شامل باغبانی، زراعت، شیلات و … به قیمت جهانی تولید می‌کنند که جای تقدیر دارد.

حجتی با بیان این که بهره ‌وری آب در بخش کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها، به میزان ۱۰ برابر افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد:کل برنامه‌های ارائه شده در بخش کشاورزی عمدتا حول محور آب و چگونگی استفاده از خاک است.

وی با اشاره به این که تولید بذر یکی از محوری ‌ترین مباحث بخش کشاورزی است،افزود:زیرا بذر انقلاب عظیمی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است و هرچه سرمایه‌گذاری در بذر بیشتر شود، ظرفیت ‌های ناشناخته بیشتری شناخته می‌شوند.

حجتی تاکید کرد:تولید بذر (بذر نهال، نژاد اصلاح شده دام و طیور و …) با توجه به ظرفیت ‌ها و ملاحظات، با استفاده از روش‌های مختلف توسط محققان و دانشمندان باید انجام و با آموزش صحیح و ترویج درست و رودررو در مزرعه در اختیار کشاورزان و بهره ‌برداران قرار گیرد.

وی گفت:نشاکاری محصولات کشاورزی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب در کشور آغاز شده و در طرح الگوی کشت نیز ابلاغ می‌شود.

حجتی ادامه داد:با توجه به دانش و تجهیزات فنی لازم و وجود متخصصان و ظرفیت مهندسی در کشور، هیچ محدودیتی در تولید نشاء در کشور وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت:ارتباط بین بخشی بسیار حایز اهمیت است و از مدیران استان‌ها، شهرستان‌ها و دهستان‌ها می خواهم کلونی ‌های کشت نشایی را در کل کشور تشکیل دهند تا گروه ‌هایی که ظرفیت لازم را برای اجرای طرح نشاکاری دارند، شناسایی شده و مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که باید کارا باشیم و همراه و همفکری لازم را داشته باشیم تا از امکانات خود و سایر امکانات کشور استفاده کنیم،اظهار کرد:مسئولان باید در راستای حل مشکلات بهره ‌برداران تلاش کنند، زیرا بیشتر مشکلات مردم قابل حل است.

حجتی از مسوولان بخش کشاورزی در همه عرصه ها بخصوص کسانی که در جهاد مراکز خدمات دهستان‌ها هستند خواست تا مستقیما با کشاورزان در ارتباط باشند چون خط مقدم کشاورزی آنجاست.

وی با اشاره به این که نهاده‌های کشاورزی همچون ذرت، کنجاله سویا و روغن و جو باید با ارز دولتی در اختیار مصرف کنندگان و بهره ‌برداران قرار گیرد،تاکید کرد:مسئولان باید کنترل، نظارت و پیگیری کنند تا این محصولات به صورت تجاری خارج نشوند.

طراحی سایت توسط فراکارانت