English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پیش‌بینی صرفه‌جویی ۲.۲ میلیون دلاری با اجرای درست الگوی کشت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اجرای الگوی کشت با استفاده از دانش و فناوری تاکید کرد و گفت: اگر الگوی کشت به درستی در استان‌ها اجرا شود سالانه ۲.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در همایش نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی با بیان این که امروزه مهمترین چالش در کشور، مساله منابع آب است، اظهار کرد: امروز غذا یک سلاح است که استکبار برای سلطه بر کشورها از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که امنیت غذایی مسأله درجه یک کشور است و باید با این موضوع به عنوان مهمترین دغدغه برخورد کرد، گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد مردم به غذای کافی، سالم، مغذی و حلال در طول دوره زندگی که باید فراهم باشد و همچنین اقتصادی و در سلامت باشد.

خیام‌نکویی با بیان این که هرچه به جلو می‌رویم محدودیت منابع ما بیشتر می‌شود و اهمیت امنیت غذایی بیشتر می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش تولید و بهره‌وری مأموریت پیدا کنند که در این‌ صورت می‌توانیم صادرکننده بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از طریق انقلاب بهره‌وری با ابزار علم و فناوری و منطبق با آب قابل برنامه‌ریزی می‌توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که ضریب خودکفایی کشور در حال حاضر ۸۰ درصد است و در افق ۱۴۳۰ با جمعیت ۱۰۳ میلیون نفر به ۱۸۰ میلیون تن تولید غذا نیاز داریم، اضافه کرد: ۵۱ سال از بحث الگوی کشت در کشور می‌گذرد و پس از انقلاب ده‌ها بار در کشور مطرح شد اما عملیاتی نشد ولی در دولت سیزدهم در سازمان تحقیقات تدوین شد و در شورای عالی آب به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد.

وی ادامه داد: غذا باید برای مردم ارزان شود که از طریق فناوری و بهره‌وری قابل تحقق است، اگر الگوی کشت به درستی در استان‌ها اجرا شود سالانه ۲.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما به دنبال امنیت غذایی نیستیم بلکه خواهان حاکمیت و اقتدار غذایی هستیم، الگوی کشت دو بال دارد که شامل انقلاب بهره‌وری و پایداری تولید است.

وی ادامه داد: انقلاب بهره‌وری نیازمند دانش و فناوری است که از طریق آموزش و ترویج منجر به کاهش خلأ عملکرد می‌شود.

خیام‌نکویی اظهار کرد: پایداری تولید نیازمند ایجاد مطلوبیت از طریق منابع مالی است که منجر به تقویت مزیت‌های نسبی و اقتصادی محصولات منتخب خواهد شد.

رییس سازمان تات با اشاره به این که ۷ وزارتخانه درگیر تولید غذا هستند که در طرح الگوی کشت به آن توجه شد و در استان‌ها، استاندار مسوول و مدیر اجرای الگوی کشت است و پیاده‌سازی نظام نوآوری، مهمترین راهکار تحقق امنیت غذایی پایدار است، گفت: کل تولید استان مازندران ۷.۵ میلیون تن است که با اجرای الگوی کشت یک‌میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بین ۳ تا ۱۱ برابر بین میانگین عملکرد و عملکرد کشاورزان نمونه خلأ وجود دارد که این شکاف از طریق نوآوری بهره‌وری قابل پر کردن است.

خیام‌نکویی اظهار امیدواری کرد؛ طرح دانشگاه معین بهره‌وری در استان راه‌اندازی شود تا به ارتقای بهره‌وری کمک کند و حوزه کشاورزی بتواند به عنوان یک پیشران در این عرصه ورود پیدا کند.

گفتنی است؛ در همایش نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی که در شهر ساری برگزار شد، از سند الگوی کشت محصولات کشاورزی مازندران رونمایی شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت