English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان در سال جاری/ سومین همایش بین المللی و نمایشگاه صنعت خوراک دام،طیور و آبزیان از ۲۸ تا ۳۰ مرداد در تهران برگزار می شود

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: در سال جاری تا سقف ۱۰ میلیون تن خوراک دام ، طیور و آبزیان در داخل کشور تولید شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس تورج صارمی امروز دوشنبه در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: تولید خوراک دام و طیور و آبزیان توسط کارخانجات داخلی در سال های ۹۲ تا ۹۵ افزایش ۱۲ تا ۲۰ درصدی داشته است به طوری که در سال ۹۲ نزدیک به ۵٫۷ میلیون تن و در سال ۹۵ حدود ۸٫۶ میلیون تن از این محصولات در کشور تولید شده است .
وی سهم خوراک دام ، طیور و آبزیان را ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید دام و طیور آبزیان عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۶۵۰ واحد صنعت خوراک دام ، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی سالانه ۱۹ میلیون تن در کشور داریم که با آخرین تکنولوژی های دنیا فعالیت می کنند.
به گفته صارمی ارزش سرمایه گذاری در این واحد های تولیدی ۵۰ هزار میلیارد تومان است .
وی پیش بینی کرد که با توجه به روند توسعه تولیدات کارخانجات خوراک دام ، طیور و آبزیان و برطرف کردن برخی مشکلات تا سال ۱۴۱۰ حدود ۲۶ میلیون تن از این محصولات در کشور تولید شود .
مدیر کل بهبود دفتر تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه صادرات خوراک دام تاکید و ابراز امیدواری کرد با فعال کردن ظرفیت های نیمه فعال کارخانجات دام به سمت توسعه صادرات حرکت کنیم .
وی در عین حال میزان صادرات خوراک خوراک دام ، طیور و آبزیان کشور را در سال ۹۰ حدود ۲۶ هزار تن به ارزش اسمی ۱۰ میلیون دلار ، سال ۹۴ نزدیک ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۶۸ میلیون دلار و سال گذشته ۱۷۳ هزار تن به ارزش ۷۶ میلیون دلار عنوان کرد.
صارمی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۵ در صادرات خوراک دام ، طیور و آبزیان رشد ۳۳ درصدی را شاهد هستیم.
وی استفاده از بقایای کشاورزی و کارخانجات و صنایع غذایی در تغذیه خوراک دام را از برنامه ها و سیاست های معاونت امور تولیدات دامی دانست و افزود : سالانه ۱۹٫۵ میلیون تن بقایای زراعی و باغی و ۵ میلیون تن بقایای کارخانجات و صنایع غذایی کشور داریم که از این ظرفیت ها در تغذیه دام استفاده خواهیم کرد .
صارمی افزود: از سال گذشته با مشارکت موسسه تحقیقات علوم دامی توانستیم ۳ هزار تن از بقایای کشاورزی مانند سرشاخه های خرما، پسته و نیشکر و تفاله های مرکبات و گوجه فرنگی را فرآوری و در تغذیه دام استفاده کنیم.
وی درباره راه اندازی سامانه نهاده های دامی در یک سال و نیم گذشته گفت: در این سامانه کلیه مراودات سبوس به طور آنلاین انجام می شود و سال ۹۵ نزدیک به ۵۵۰ هزارتن سبوس به ارزش ۳۰ میلیارد تومان از طریق این سامانه توزیع شد.
صارمی حذف واسطه ها و شفافیت در قیمت را از مزایای راه اندازی این سامانه بیان کرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری سومین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی صنعت خوراک دام ، طیور و آبزیان ایران(فیداکسپو) اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش و نمایشگاه از ۲۸ مرداد به مدت سه روز در سالن بهارستان بوستان گفت و گو در تهران برگزار می شود.
مدیر کل دفتر بهبود و تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سومین همایش و نمایشگاه فیداکسپو امسال با مشارکت معاونت امور تولیدات دامی ، سازمان دامپزشکی کشور و بخش خصوصی برگزار می شود، تصریح کرد:دسترسی به تکنولوژی ها و علوم جدید داخلی و دنیا در حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان، جلب سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترک و همچنین افزایش کیفیت خوراک دام را از جمله اهداف این همایش و نمایشگاه برشمرد.
صارمی که دبیری سومین همایش و نمایشگاه فیداکسپو را برعهده دارد، ادامه داد: این همایش بین المللی با ۱۱ محور علمی از جمله بهبود عملکرد، افزایش بهره برداری، افزودنی های خوراکی دام، بهبود ظرفیت های جیره بندی واحدهای تولیدی و افزایش ضریب تبدیل برگزار می شود که در راستای اقتصاد ماومتی هستند.
در ادامه این نشست مهندس مهدی صارمی بنیانگذار و مجری سومین همایش بین المللی جانبی صنعت خوراک دام،طیور و آبزیان گفت:امسال در این همایش ۵۰ محقق ، کارشناس و متخصص در حوزه خوراکدام، طیور و آبزیان از ۱۸ کشور اروپایی، آمریکایی و آسیایی شرکت می کنند.
وی فیداکسپو را کارگاه علمی کاربردی برای انتقال دانش و تکنولوژی های جدید دنیا برای کاهش ضایعات دانست و اظهار داشت: برای نخستین بار در این همایش و نمایشگاه از پیشکسوتان صنعت خوراک دام، ۱۰ کارخانه برتر تولیدکننده خوراک دام در سال ۹۶ و بانوان کارآفرین تجلیل می شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت