English | چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کارگاه آموزشی تکنولوژی های نوآورانه برای افزایش بهره وری آب کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شاهرود برگزارشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری کارگاه آموزشی تکنولوژی های نو آورانه برای  افزایش بهره وری آب کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شاهرود  خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ،حسین شاهینی در حاشیه برگزاری این کارگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین چالشهای کشور و از جمله استان سمنان بحران آب است این کارگاه باهدف معرفی طرح هایی که در جبران کمبود آب می تواند مفید و موثر باشد با حضور کارشناسان برگزار شد.

شاهینی افزود: یکی از روشهای افزایش بهره وری آب و صرفه جویی در مصرف آب استفاده از تکنولوژی های نوآورانه است که مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان توانسته طرح هایی ارائه کند.

به گفته شاهینی آبیاری بارانی با استفاده از لوله های رین فلت از جمله طرح هایی است که برای اولین بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شاهرود اجرا شده است.

به گفته وی با توجه به شعار سال به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین کارگاه آموزشی تکنولوژی نوآورانه برای افزایش بهره وری آب کشاورزی برگزار شد.

در این کارگاه یکروزه همچنین کارشناسان آب و خاک استان ضمن آشنایی و معرفی طرح آبیاری بارانی با استفاده از لوله های رین فلت از طرح کشت زعفران با این روش آبیاری دیدن کردند.

در این بازدید امین امینی سرمایه گذار طرح کاهش ۵ برابری میزان مصرف آب نسبت به روش آبیاری سطحی را از جمله مزیت های این طرح عنوان کرد.

وی گفت : طرح کشت زعفران با روش آبیاری بارانی رین فلت در محل مرکز تحقیقات و آموزس کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود در مدت ۲ سال در ۵۰ هکتار اجرا شد.

وی افزایش بهره وری مصرف آب را از دیگر موفقیت های اجرای این طرح عنوان کرد.

گفتنی است با توجه به موفقیت اجرای طرح آبیاری بارانی رین فلت معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در بازدیدی که از این پروژه داشت آن را بعنوان یکی از روشهای مورد قبول در مصرف بهینه آب اعلام کرد..

در این کارگاه آموزشی همچنین شرکت های دانش بنیان ، مبتکران صنعت رویش یار و سیمان نیاکان سنگسر هم به معرفی محصولات خود در زمینه منابع جدید ذخیره آب اراضی کشاورزی بعنوان جایگزین استخرهای ذخیره آب و همچنین مواد معدنی مورد استفاده در مزارع کشاورزی پرداختند..

طراحی سایت توسط فراکارانت