English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کانون های آلوده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مختومه می شوند/برگزاری کمیسیون منطقه ای تب برفکی با حضور ۱۴ کشور در ایران

رییس سازمان دامپزشکی کشور از مختومه کردن کانون های آنفلوانزای فوق حاد پردندگان در کشور به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر علیرضا رفیعی پور امروز دو شنبه در نشست خبری افزود: واحدهای مرغداری آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان، پس از تشخیص، معدوم سازی و عملیات ضد عفونی به منظور جلوگیری از چرخش این ویروس در کشور مختومه می شوند.

وی ادامه داد: پس از ضد عفونی و پاکسازی واحد مرغداری آلوده و مختومه کردن آن،اداره دامپزشکی ۴۲ روز بعد اجازه جوجه ریزی خواهد داد.

رفیعی پور ارایه گزارش بیماری، تایید آزمایش، معدوم سازی و مختومه کردن را از مراحل عملیات کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و گفت: در گذشته پس از مرحله معدوم سازی، مرحله ارزیابی برای اجازه ادامه فعالیت واحد مرغداری درگیر انجام نمی شد.

وی با بیان این که امسال ۷۶ واحد مرغداری آلوده در قم به عنوان کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده، اظهار داشت: این کانون ها بدون اجازه ستادی که در استان کار ممیزی انجام می دهند و تاییدیه تشکل های مرغداران، سازمان جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی اجازه فعالیت و جوجه ریزی جدید را ندارند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره مرغداری های غیر مجاز و رنگی یا رسمی کشور گفت: ستاد اجرای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی این واحدهای مرغداری، تصمیماتی درباره تعطیلی یا ادامه فعالیت را به عهده استان اصفهان واگذار کرده است.

وی افزود: تاکنون در استان اصفهان حکم قضایی تعطیلی بیش از ۳۰ واحد مرغداری غیر مجاز و رنگی به علت شرایط نامناسب و غیر بهداشتی پرورش صادر شده است.

رفیعی پور با اشاره به اقدامات در زمینه ساماندهی و معدوم سازی کود مرغی نیز اذعان داشت: مدیریت کود مرغی به منظور جلوگیری از چرخش ویروس بیماری آنفلوانزای پرندگان نیازمند همکاری اتحادیه ها، تشکل ها و تولیدکنندگان و نیروی انتظامی است.

وی تصریح کرد: در توافق امسال ما با نیروی انتظامی، کمک بزرگی در مدیریت کود مرغی خواهد داشت.

رفیعی پور از سازمان محیط زیست خواست در راستای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان از امروز شکار پرندگان را تا انتهای سال ۹۷ ممنوع اعلام کند.

وی درباره همکاری با منابع طبیعی نیز تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که ۴۰ قطعه زمین از منابع طبیعی برای ساخت واحد های مرغ های تخم گذار به منظور خروج از مناطق متراکم تولید در استان های بزرگ اخذ کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نتایج و دستاوردهای مربوط به هشتاد و ششمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام در فرانسه گفت: در این اجلاس موضوعاتی همچون تقویت ساختارهای دامپزشکی، اهمیت تغییرات زیستی، ضرورت پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی، توسعه سامانه های GIS، همکاری مشترک بین سازمان های بهداشت جهانی، فائو و سازمان جهانی دامپزشکی مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این اجلاس ایران برای نخستین بار موفق به اخذ کرسی در شورای مرکزی کمیسیون منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شد.

رفیعی پور انتخاب ایران به عنوان محل برگزاری کمیسیون منطقه ای تب برفکی با حضور ۱۴ کشور عضو در سال میلادی جاری، اعزام تیم های کارشناسی از سازمان جهانی بهداشت دام و اتحادیه اروپا برای آنالیز صنعت طیور و جایگاه آن در جهان و ارزیابی آزمایشگاه های کشور توسط اتحادیه اروپا و رفع مشکلات برای اخذ تاییدیه آزمایش محصولات دام، طیور و آبزیان برای صادرات به اروپا را از دیگر دستاوردهای این اجلاس عنوان کرد.

وی گفت: در حاشیه این اجلاس با نمایندگان کشور اوکراین درباره بررسی پیش نویس نظام همکاری در زمینه صادرات و واردات محصولات دامی و با عراق در مورد علت ممنوعیت صادرات و واردات محصولات دامی به لحاظ بهداشتی و ارایه گزارش وضعیت آنفولانزای پرندگان برای رفع ممنوعیت طیور به این کشور دیدار صورت گرفت.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در جلسه ای که با نمایندگان کشور هند داشتیم،موضوع تبادل محصولات دامی مطرح شد.

وی برگزاری دوره های آموزشی در حوزه دامپزشکی برای کارشناسان ایرانی و انتقال دانش فنی تولید واکسن را از موضوعات مورد بحث با طرف های فرانسوی در حاشیه این اجلاس بیان کرد.

در این نشست،عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز بر اهمیت نقش سازمان دامپزشکی کشور در کنترل بیماری ها تاکید کرد و گفت: نیاز کشور ما به مواد پروتیین حیوانی زیاد و احتمال ورود عوامل میکروبی به طور عمدی و غیر عمدی از مرزها وجود دارد و این مسایل نشانگر اهمیت فعالیت های دامپزشکی در کشور است.

دکتر یوسف داودی با بیان این که کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش های زیادی در زمینه کشاورزی انجام می دهد، اظهار داشت: بر اثر این تلاش ها سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتری برای خرید واکسن های دام و طیور اختصاص یافت.

وی با بیان این که سازمان دامپزشکی نقش مهمی در حوزه سلامت و بهداشت عموم جامعه دارد باید بخشی از بودجه سلامت به این سازمان اختصاص یابد.

نماینده مردم سراب در مجلس در عین حال بر اصلاح قانون دامپزشکی کشور تاکید کرد و گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس بعد از ماه رمضان، اصلاح این قانون را پی گیری خواهد کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت