English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

کم و کیف پرورش ماهی تیلاپیا در مزارع سمنان

مدیر شیلات و امور آبزیان استان سمنان با اشاره به پرورش ماهی تیلاپیا در سمنان گفت: مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در کشور از اواخر سال ۹۷ برای چهار استان سمنان، قم، خراسان جنوبی،  یزد توسط سازمان حفاظت از محیط زیست کشور صادر شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، بهرام فلاحی لیما اظهار داشت: متعاقب آزادسازی پرورش این گونه با ارزش به صورت آزمایشی از سال ۹۸ در استان سمنان شروع شد.

وی گفت: با توجه به اقلیم مناسب استان و همچنین وجود صدها استخر ذخیره کشاورزی پرورش این ماهی به عنوان یک پتانسیل محسوب می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان سمنان با توجه به تایید پرورش ماهی تیلاپیا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و همچنین مطالعات صورت گرفته توسط مؤسسه علوم شیلاتی کشور در استان سمنان پرورش آزمایشی این گونه با ارزش و اقتصادی در استخرهای ذخیره کشاورزی شروع شده و هر سال ادامه دارد.

فلاحی لیما افزود: همزمان با گرم شدن هوا و شروع فصل کشاورزی ذخیره‌سازی بچه ماهی در استخرهای کشاورزی شروع می‌شود و معمولا از اواخر فروردین بسته به منطقه رهاسازی بچه ماهی با اوزان ۵ تا ۱۰ گرم در استخر رهاسازی می‌شوند و در طول فصل گرما حدود ۵ الی ۶ ماه پرورش داده می‌شوند که در طول این مدت وزن ماهیان پرواری به طور میانگین حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم ماهی تیلاپیا جزو گروه ماهیان گرمابی بوده و به درجه حرارت آب بسیار حساس است و در شرایط نامساعد و درجه حرارت زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد تغذیه آن بسیار کم و از ۱۱ تا ۱۲ درجه سانتیگراد تلف می‌شوند.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان سمنان  افزود: بهترین درجه حرارت آب برای پرورش این گونه ماهی دمای بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است.

فلاحی لیما گفت: ماهی تیلاپیا از آبزیانی هست که تمامی شرایط ایده‌آل برای پرورش در محیط های بسته و باز را دارد و پرورش آن به صورت تلفیقی با آب کشاورزی در استخرهای ذخیره کشاورزی در فضای باز در فصول گرم سال را انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین پرورش صنعتی و متراکم ماهی تیلاپیا به صورت گلخانه‌ای توصیه می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان سمنان افزود: ماهی تیلاپیا به دلیل رشد سریع، مقاومت در برابر شرایط زیست محیطی و بیماری ها و نیاز تغذیه ای کم و ارزان، تراکم پذیری، بازارپسندی و قابلیت تلفیق با دیگر فعالیت‌های کشاورزی و قابلیت تولید در سیستم‌های متنوع از بهترین گونه‌های پرورشی در اقلیم‌های گرمسیری است.

فلاحی لیما گفت: با توجه به پرورش این ماهی در استخرهای ذخیره کشاورزی در چند سال گذشته و حساسیت این ماهی به سرما پیشنهاد می‌شود قبل از شروع فصل سرما یعنی اواخر شهریور تا نیمه اول مهر نسبت به صید و عرضه این ماهی به بازار اقدام شود.

وی گفت: ماهی تیلاپیا از نظر پرورش در دنیا دومین گونه پرورش است و بر اساس آمار جهانی بیش از ۵ میلیون تن از این گونه ماهی در دنیا پرورش داده می‌شود و بیش از ۱۴۰ کشور نسبت به پرورش آن اقدام کرده‌اند.

طراحی سایت توسط فراکارانت