English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

گلخانه‌ها ۱۰ برابر فضای باز آب کمتر مصرف می‌کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای گفت: گلخانه‌ها ۱۰ برابر فضای باز آب کمتر مصرف می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌‌الله رضایی اظهار داشت: مزیت گلخانه با عنوان یک محیط کنترل شده در مقایسه با کشت های فضای باز یک کشاورزی منظم و کنترل شده محسوب می‌شود.

وی گفت: در گلخانه‌ها عوامل خسارت‌زای غیرمترقبه مانند سرمازدگی و تگرگ و همچنین آفات و بیماری‌ها به نحو مطلوبی کنترل می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: توسعه گلخانه‌ها با ایجاد مکانیزاسیون و افزایش تولید در واحد سطح سبب افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۱۰ برابر فضایی باز می‌شود.

رضایی درباره محصولات گلخانه ای در سطح استان گفت: حدود ۹۵ درصد از سطح گلخانه‌های استان به کشت خیار ۳ درصد به کشت گوجه و مابقی به سایر محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد.

وی درباره میزان تولیدات گلخانه‌ای در سطح استان سمنان گفت: تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای در این استان بیش از ۳۰ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی استان کشت گلخانه به لحاظ ایجاد اشتغال افزایش تولید در واحد سطح بهره‌وری مطلوب از منابع آب و خاک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

رضایی درباره حمایت از توسعه گلخانه‌ها گفت: اصلاح ساختار گلخانه‌ها برای کاهش مصرف سوخت، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای احداث، توسعه،اصلاح و بهسازی گلخانه‌های کوچک مقیاس و تجاری محل صندوق توسعه ملی و ثبت نام در سامانه سیتا، مراقبت بهداشتی با نظارت کارشناسان کلینیک‌های گیاهپزشکی برای تولید محصول سالم، تأمین سوخت و پیگیری و هماهنگی‌های انجام شده با شرکت گاز برای تغییر سیستم سوخت گلخانه‌ها برخی از این حمایت‌ها است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز  درباره شرایط محصولات کشاورزی صادراتی گفت: بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه‌های ابلاغی صادرات هرگونه محصول در سال زراعی جدید صرفاً از واحدهای گلخانه‌ای دارای کد شناسه(QR Code) و گواهی سلامت است و صادرات محصولات فاقد شناسه و گواهی سلامت به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

مهدی قرائیان گفت به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در صادرات محصولات گلخانه‌ای باید تمامی واحدهای تولیدی از ابتدای سال زراعی جدید نسبت به دریافت کد شناسه برای واحدهای گلخانه خود اقدام و متعاقب آن گواهی سلامت محصول دریافت کنند.

طراحی سایت توسط فراکارانت